måndag, september 29, 2008

helgen

Först: Stort TACK till alla som kramat, mailat, ringt, sms:at och bloggat efter vår vinst. Jag är både glad och rörd över alla vänliga ord och det kändes verkligen att många gladdes med mig. Helt underbart och en helt ljuvlig känsla!

Här kommer en lite utförligare rapport från vår Malungsresa. Jag var mycket förvånad när våra poäng kom upp; det kändes krokigt och lite rörigt men i det stora hela var jag nöjd. Jag var helt säker på att de räknat fel på 10 poäng och att jag egentligen hade fått 79 men så här stod det:
Utgång 19 (max 20)
Upptag 10 (fullt)
Framdrivning 18 (20) summa hämt 47 :-)
Fösning 18 (20)
Drivning 10 (fullt)
Fålla/tratt 10 (fullt)
Delning 4 (10) människan tänker sig inte för alls och slänger in hunden i en lucka som inte finns. Jag hade ingen aning om att det kostade så många poäng men jag ser ju på filmen att det var ganska mycket annat surr också... Jag skulle grämt ihjäl mig över den tokdelningen om jag hamnat en poäng under förstapris eller något liknande. Zeke tittar dessutom på fel flock när han kommit in och delat så det rök nog någon poäng där också.
Summa 89 poäng. Kommentar: Mycket effektiv hund!
Mycket märkligt kändes det att vi bara tappat fem poäng fram till delningen, men jag lovar att jag står ut med att det är åt det hållet någon gång ;-)

För er som är nyfikna kommer en länk här http://www.youtube.com/watch?v=jEccvQJ2vDg
Det tar två och en halv (!) minut innan jag skickar hunden (så ni kan försöka snabbspola men notera gärna att Zeke upprepade gånger söker med blicken vilken väg han ska ta) eftersom utställarna hade svårt att få fåren stilla och Zekes tjuvstart kom när jag mumlade något till utställarna som tyckte att fåren stod bra när de stod i en väldigt knepig linje från framdrivningsgrinden. Jag gissar att det rök en poäng på den tjuvstarten. Kvaliteten på filmen är ingen hit, jag testade att spara den för webb och tänkte att den skulle bli lite mindre tung att ladda hem.

Zeke har fått fira med torkad älglever och ikväll har han vallat kalvarna in i en ny hage. Efter en stund hörde jag Hussens röst från gräsmattan med viss förvåning: "Vad duktig han är". Nästan lika mycket värt som ett förstapris - att han fungerar så klockrent i jobb.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis! Måste kännas hur bra som helst med ett så bra resultat och dessutom vinst som grädde på moset. Kör hårt och lycka till med SM- arrangemanget.

Anonym sa...

Grattis, grattis Ewa & Zeke.

Skönt att få " slå till ", eller hur.
Nu blir det säkert bara mer och mer.
Lycka till i fortsättningen

Lisbeth & Kep