torsdag, september 18, 2008

vadå för linjer?

Efter att ha vaknat som en mycket piggare människa och varit på kurs en hel dag var det dags för lite Zeketräning. Heléne frågade om jag hade testat hennes tips och det erkände jag utan omsvep att jag inte gjort - i ärlighetens namn hade vi ju inte tränat alls ;-)
Idag stod det långa hämt och långa fråndrivningar på träningsschemat. Jag skickade Zeke på tre långa hämt (300-350 meter) och han stannade kort varenda gång :-( Jättefina utgångar men stannade i draget och startade fåren snett (tog inte alls någon notis om att hans matte visslade flankvisslor som en galning) men så fort de rinner iväg rätar han upp sig och glider upp så fint bakom. Helt onödig manöver som vi skyller helt och hållet på orutin. Matte får helt enkelt korta av avståndet lite och hjälpa (tvinga) honom. Idag var vi på nya får och ny mark så det var riktigt bra träning.
Sedan skulle vi gå en knixig bana också och där har vi ett ytterst litet problem: Jag ser inte de där jäv-a linjerna!!! *"#¤¤%%&&/(() Mitt djupseende på en platt åker är helt katastrofalt och jag kan stå där och mysa över hur rakt och fint fåren går när de egentligen är tjugo meter för högt eller lågt. När jag går med och föser (och ser...) går det riktigt skapligt men fråndrivningarna är ju riktigt illa. Vi blir nog kvar i IK-1 livet ut på grund av synfel.
Vi avslutade med att låta Zeke fråndriva så långt han kunde och han var nog drygt 150 m bort när han stannade upp och undrade om jag hade dött. En framåtvissla så knallade han vidare, sedan fick jag korrigera ett par gånger när han försökte glida upp och vända fåren men han tog styrning och fortsatte gå. Där har han förbättrats med typ 100% sedan i våras. Good dog!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ack, ja. Vad ska vi göra åt ditt linjeseende??? Här måste geniknölarna putsas och idéer kläckas. För lösas ska det! Vidare tror jag du har problem med avstånds bedömningen också.
Både på hämtavståndet och fråndrivsavståndet får du nog lägga på en hundra meter, minst!!! ;-)
Tack för en bra kväll / Heléne

Ewa sa...

Jag säger ju det, IK-1 får det bli! Sådär, nu var det löst, får jag träna delning nu .-)

Anonym sa...

IK-1?! Du glömmer att du har lille Rom också & han som tänkt följa i farsans fotspår & dra på VM om några år hmm.. Du får nog så fint ta & träna vidare på de dära linjerna..! ;)

Vet inte om det funkar men jag har hört att det finns de som använder gula glasögon för att få bättre djupseende. Testa?

Trevlig helg!
Linda

Anonym sa...

Kikare !! Det finns ett företag i Insjön som säljer billiga, det kanske blir lättare att se linjer och streck.... ?!

Anonym sa...

Ha,ha,ha. Har gula slalom-glasögon hemma. Du får låna dom på söndag. (Inträdes avgift för dagens smile 20kr varav 9:50 går till rädda hunden) ;-) Heléne

Ewa sa...

Linda, du har en poäng där... Tänkte inte på det ;-) Rom hälsar att det vore coolt med ett halvsyskon som resesällskap till VM.
Malin, tack för tipset men jag tror inte att det är ett tillåtet hjälpmedel på tävling.
Heléne; skrattar bäst som skrattar sist. Rädda hunden undrar vem som ska ta resten av intäkterna ;-)