tisdag, juli 10, 2007

ingen mera äppelkart

Självklart ska jag försöka göra läsarna nöjda, nu när uppkopplingen fungerar som den ska igen... Inga mer äppelkartsbilder och massor med information utlovas.
Helgen:
På lördagen var Rex här och tränade lite innan han ska vara på kollo hos oss nästa vecka. Jag passade på att köra honom lite på fåren och så fick han hämta kalvarna. Rex är en otroligt okomplicerad hund att ha på besök - han bara finner sig tillrätta i lugn och ro. Gail var här och tränade lite - hennes lilla Liz syndes knappt i gräset ;-) Själv flyttade jag lite staket och pysslade eftersom Gail klarade sig utmärkt utan min hjälp.
På söndagen hämtade jag, Zeke och Rex upp mamma Maj och så åkte vi till Lennart K. och tränade. Det kanske inte gick så himla bra men det var fantastiskt lärorik träning och Lillehund fick träna på att gå ut när han inte såg fåren och dessutom visade det sig att ett skarpt "skärp dig" var det bästa look-back-kommando han någonsin hört :o) Tror ni att det skulle göra succé på tävlingsbanorna?! Rex gick som en klocka för Majsan - förmodligen var han överlycklig över att hon var tillbaka så han slapp gå med mig...
Måndag - säsongsavslutning på kursen:
Nu har kursarna tre veckors sommarlov som de kan använda som de vill; låta hundarna vila eller träna som sat-n ;-) Lyckligtvis tror jag att alla känner att det fortfarande finns små detaljer att träna på?! ;-)
Den här gången erbjöds det nyklippta tackor (och då är de snabba...) och så har vi skiljt av bagglammen så det var tolv individer mindre i flocken.
Heléne och Lexa fick testa fem snabba tackor först. "Allt" för att Lexa ska få nya utmaningar och inte ledsna, hon är fortfarande ung och behöver få omväxling och nya upplevelser så att hon fortsätter att vara fräsch i huvudet. Det tog en stund innan både hon och fåren lugnat sig men fåren lockade fram lite mera intensitet i henne. Andra vändan fick hon vara på hela flocken och nu såg det bättre ut; mer samlat och hon täcker kanterna bättre. Hon trycker på lite för mycket så vi smög in en attitydövning på slutet där vi vill att hon ska reglera trycket själv utan att man behöver lägga/stoppa henne hela tiden.
Patrik och Doodles fortsätter att göra framsteg. Flankerna (som kändes "omöjliga" från början) sitter som en smäck nu men hon kommer upp alldeles för snabbt när hon ska gå rakt mot djur och hon trycker på för hårt. Det blev extra tydligt när hon körde på stora flocken andra varvet att hon glömmer bort att husse har koll på sin kant. Extra roligt att den här gången orkade hon lyssna även när det blev rörigt. Husse kommer att få sänka sin ljudnivå, men vi jobbar på det.
Fanny var en besvikelse den här gången. Efter alla framsteg hoppades jag att hon skulle tänt till mer nu, men istället var hon mer ointresserad än förra gången. Stora flocken var i alla fall mer intressant än de fem rörliga tackorna. Jag testade henne lite själv andra vändan och hon glimtade till lite men inte mer. Eventuellt får hon komma hit på kollo några dagar så får vi se om jag kan få henne lite mer intresserad.
Christine och Vic var i nätfållan. Vic var helt övertygad över att han skulle tappa fåren när som helst och han agerade därefter men det var jättenyttigt att Christine drev igenom det han skulle göra så att han såg att det inte hände något obehagligt. Stoppen blev sämre igen i och med att fåren var rörliga men han gjorde några riktigt läckra grejor- han kan när han vill ;-)
Anna-Lena och Lizzi var i lilla fållan och Lizzi gick in med en utstrålning som sade att hon tänkte käka upp hela bunten. Hon fick aldrig chansen och hon gjorde inga försök heller, men hon skrämde slag på fåren. Hon är ett levande exempel på hur stor skillnad det är när hunden slappnar av och ger fåren utrymme istället för att mentalt vara på väg in i flocken hela tiden. Till slut lugnade hon sig men hon var verkligen taggad den här gången.
Tisdagsträning
Ikväll fick jag ett sms från snälla Anna http://www.tamoktan.se/ som frågade om jag ville vara med och träna i Hedemora. Om jag ville? Självklart åkte jag och Lillehund dit och körde lite tillsammans med Anna och Katarina. Zeke gick hyggligt. Jag fick trycka till honom ordentligt från början eftersom han aldrig hade hört stoppsignalen förut...
Det är något märkligt med mitt sätt att uppfostra mina olydiga hundar; Lexa blir supertaggad av att jag gapar åt Bud "Nu jäklar händer det saker och jag vill vara med" och Anna fick dagens stora skratt när jag läxade upp Zeke. Det bjuder jag så gärna på! :-) men jag borde kanske fundera på varför jag behöver göra det över huvud taget :o)
Bra träning hade vi i alla fall och nu vet jag vad som väntar till helgen. Då ska vi (jag och tre till) installera oss i Ivarshyttan och träna i två hela dagar. Vi har beställt helpension inkl övernattning - det finns de som höjer på ögonbrynen när de frågar om mina semesterplaner och jag säger att jag ska åka till Hedemora. För att riktigt imponera på dem fyller jag på med att jag ska åka till Rättvik några dagar också.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Ewa1 Det var trevligt att ses, det får vi göra om!! Jag bara älskade när du bråkade på din hund med den fina dialekten. Eller nja, det lät kanske konstigt, jag älskar din dialekt, inte att du bråka på hunden;-) Tack för en trevlig pratstund och ha de så trevligt på "semestern":-)

Hälsningar Anna

Anonym sa...

Ja se det var ett bättre inlägg från din sida. Telia sköter sig.
Tycker absolut att semester i en fårhage är det bästa som finns så fortsätt så.Nästa vecka ska jag tillbringa några kvällar i fårhagar i Skaraborgstrakten är det tänkt.
Ska till Tidaholm och rida Western för Per Larsson då tänkte jag ordna lite träning i ny miljö och nya får.Härligt. Som lite kvälls- avkoppling.Du är välkommen hit och Träna Yvonne

Anonym sa...

Tjaaaa, för oss sydlänningar låter väl både Hedemora och Rättvik tillräckligt exotiskt för en semester ;-) Men för dig måste det ju bli lite som när vi "reste" till Malmö för tre dagars semester *S Folk undrar ju ... men det kan de ju få göra ju ... ;-)
By the way, JÄTTE VÄLKOMMEN tebaks i cyberspace.
Dialekt??! Ja nån gång får man väl höra den med ;-)
Vem vet, med allt kul ni pysslar med på dina kurser (som tex intressanta fika stunder..) kanske vi kommer en dag....
/Kitty

Anonym sa...

Ohh, nu har jag haft filmtajm. Gud, vad nyttigt att se träningen på film. Ser massor med fel som jag gör (cirklar planslöst runt, runt, agerar tveksamt och segt, passar alldeles för mycket på hunden osv,osv) och massor med konstiga komandon och läten som jag inte ens själv begriper. (grymtanden, halvfjossiga morrningar, berömm som låter mer som en ursäkt mm,mm) Sen kan man ju inte låta bli att se sin egen avspegling.!!!!!!
Har med solglasögon till alla nästa gång. Täckta!! Herre min je, vad mycket konstigheter man har. Fötter som petar utåt, ögon som rynkas i hop, kutrygg och putmage det är tur att det inte är någon exteriör bedömning av föraren i vallning för då hade man inte ens fått gått fram till pinnen.
Ha en sköööön semester.

Anonym sa...

Och du.......
Säg åt mig nästa gång
-Stirra inte så hotfullt på hunden. Håll koll på fåren! hi,hi
Heléne och Lexa
(som oxå skev ovanstående inlgg)