torsdag, juli 26, 2007

träning Bråfors

Ikväll var jag och Majsan till Bråfors och tränade. Jag skulle på TK-möte så jag hann bara träna en stund, men Majsan hade hunnit träna Rex en hel del. Lillehund gjorde bara ett kort pass i fållan där jag tyckte mig kunna se (inbillade mig?) att han är lite mer positivt inställd till sidledskommandona nu. Ibland är sidledsrörelserna fantastiska - ibland är de lite mindre bra ;-)
Han fick göra ett hämt också. Han var onödigt tight men störde egentligen inte djuren, var på väg att stanna kort men tog sidledskommandot i rörelsen, startade djuren rakt och lade sig så småningom ;-)
Dessutom fick han ställa ut får och plocka loss från fållor. Det där med att ta loss djur från fållor lockar fram tänkaren i honom (eller problemlösaren som Lennart kallade honom). Han funderar och testar och micklar och... så löser han det.

Eftermiddagen tillbringade jag i flyghavresaneringens tecken. Med en ljudbok i mp3-spelaren är det helt ok, men idag hittade jag en riktigt tråkig del av åkern där det var mycket att plocka. Fortsättning följer i morgon, men först ska jag och Tam lasta tjurar. Hoppas att de tar det lugnt, det är inte kul att bråka med dem...

Idag var det Buds tur att ha pälsvårdsdag. Lavendelschampo, balsam och många varv med kardan. Delar av hans päls ser verkligen förskräcklig ut, som grisborst-kvalitet, men resten av hunden är blank och mjuk i pälsen?!
Jag avslutar med en bild av Rex från gårdagens träning hos Peter:

1 kommentar:

Anonym sa...

Härlig semester hör jag med både jobb och avkoppling med flyghavre och massor med vallning. Som livet ska vara!
Vad kul att Helena med sin Cattle dog kom i kontakt med dig. Det måste vara hon från Avesta? som ringde mig för ett tag sedan?
Ja du Ewa, det ser som vanligt bra ut på bild när Fjant vallar eftersom man bara spar de bra bilderna. Men vi har fått problem med hämt/gå upp bakom/spring runt och stoppa. Har nog kommit frustration i de övningarna för att jag varit väldigt otydlig och dessutom krävt mer än han klarat av - dessutom i högt gräs i bland...*skäms*
Men färre kommandon och tydlighet så kommer det nog tillbaka.
höger och vänster är inte alltid tillräckligt ut från fåren, det nöter vi vidare på osv...Näe, inte törs jag komma på träningskväll inte ;-) Trivs bättre här - där jag kan hadet lugnt och skönt -och lukta på blommorna. (Kom ihåg att jag är född i oxen.)
Ha en bra träningshelg!
Hälsningar från Hedåker