tisdag, juni 23, 2009

mycket ska man vara med om

Jag och Zeke har varit till Sandviken på en mycket trevlig IK-2tävling idag. Banan var jätteskoj med mycket sned framdrivning till höger över ett dike, in på en annan åker och sedan låg triangeln åt vänster från startstolpen sett. Crossen kändes lång och slutade med att det var mycket drag sista metrarna så där fick många problem. Sedan skulle man dela av lammet och valfri tacka (fyra djur) och sedan en öppen fålla. Max 9 minuter. Hundarna såg dessutom inte fåren när man skickade...
Zeke började lite trassligt. Sögs in lite i draget men tog Ut-visslan, stannade kort, stannade kort igen och då lät jag honom starta dem. Snett förstås. Rätar upp fåren och Zeke stannar och luktar på en tuva länge och väl (!!! grrrrrrrrr) under tiden som fåren knallar iväg i sakta mak mot mitt håll. Får igång hunden och sedan klarade vi framdrivningen galant. 14-3-17 på det hämtet. Fråndrivningen var jag jättenöjd med, fåren skrittade runt banan och Zeke var helt i hand. Missade crossgrinden och vinglade lite på väg tillbaka till delningsringen - bara 10 p kvar där... Sedan kunde jag plötsligt inte dela! Jag glodde intensivt på lammet och försökte klura ut vilken tacka den skulle kunna tänka sig att vara med, istället för att "bara" dela och skicka hunden på rätt grupp. Idiotiskt! Där tog tiden slut och vi slutade på ynkliga 44 p. Vad knäppt att man kan vara nöjd trots så dåliga poäng... Det tillhör verkligen inte vanligheterna att vi får problem med tiden - snabbt och effektivt, brukar det stå i Zekes panna ;-) så det var ett stort steg framåt.

Nästa tisdag åker vi dit igen. Då jäkl-r ska vi ha mer poäng.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du måste gilla utmaningar. Jag tycker det verkar ha varit en svår bana.Kul att du är nöjd med Zekemannen och att han har skött sig.
Prova mitt sätt att dela nästa gång.(Bra bildbevis på Helènes blogg ifrån söndagsträningen)
Jag ska testa det på tisdag.
Ewa o Tea

Anonym sa...

Skoj med annorlunda upplägg. Synd att ni inte fick till delningen. Det som ni annars är så bra på.
Men ibland funkar inte dom grå riktigt som man vill.
Jag vet! ;)
Heléne

Krille och Fog sa...

Grymt bra att ta dolt hämt med sned framdrivning. Härligt jobbat!