söndag, juni 21, 2009

oj

Tjoho, vilken bra träning vi hade här hemma idag. Heléne och Lexa skulle putsa till utgångarna och det gjorde de med besked. Fyra åsenfår med snabba små ben och en del drag tillbaka till flocken i fållan visade verkligen om hunden höll ut tillräckligt eller inte... Inte, sa fåren i början. Men det blev väldigt, väldigt mycket bättre.
Ewa och Tea skulle också träna hämt eftersom Tea inte heller håller ut tillräckligt. Inte, sa fåren och satte fart. Teas vänsterhämt var ok men till höger kommer Ewa att få jobba lite. "Det man inte gör på en gång får man göra senare".
Sedan var det fokus på Ewas framkommandon och Evertarna kom fram. Här skulle tränas raka crossar. Det fick de till riktigt bra :-) Snyggt jobbat, tjejer!
Bud var med lite i början men passerades snart till hundgården. Om nu Lexa behövde träna utgångar vore det ju bra om fåren inte var hysteriska från början för att utställarhunden härjade med dem...
Zeke gick rätt ok. Kanske var det osmart att ställa ut och använda honom som hjälpreda, hans hörsel verkade inte må bra av det och vi ska tävla på tisdag :o) men förhoppningsvis kom han ihåg att ta ur bomullen ur öronen på slutet. Jag såg till att hans "slå ut" i utgångarna satt och att han sprang på även om det var mycket drag i sidled och med får som sprang. Övningar som varit hopplösa innan vår Skottlandsresa löste han fint nu :-) Sedan blev han seg och tveksam i fråndrivningarna vilket kändes helt obegripligt med tanke på de långa avstånd han klarade galant där...
Rom fick också vara med. Jag började med att skicka honom på ett hämt som inte alls blev bra. "Jisses, det står en människa bland mina får! Jisses, det ligger en hund och håller dem! Vad gör jag nu???" Matte backade bandet och ställde mig lite närmare fåren och se, då gick det mycket bättre. Han tänker väldigt rätt i utgångar och upptag och skötte sig för det mesta alldeles lysande. Jag fick order om att sluta med hjälperna och se till att han lär sig höger- och vänsterkommandona nu och det verkar väl rimligt. Han tål att mina korrigeringar mycket bättre nu och han vet redan att det handlar om sidledsrörelser även om det blir fel ibland.
Som grädde på moset när alla var trötta sorterade vi lite. Det gick också riktigt bra. Heléne körde lite överkurs med sidbyten också ;-)... Trötta och nöjda konstaterade vi att vi tränat i sex timmar.

Som muta fick jag en påse med Helénes ljuvliga bullar och en stor låda med kakor. Inte för att det behövdes någon muta, det var jättetrevligt att träna med er igen!

Hussen har fixat bromsarna på bilen och imorgon lämnar jag den till glasmästaren. Sedan ska vi väl vara fit for fight igen, eller i alla fall för att åka till Sandviken på tidag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig dag vi fick i vallhagen.Äntligen fick jag prova evertarna som jag hört talas om.
Det måste ha berott på dom att vi lyckades med övningen.Kul var det iallafall.Sorteringen vill vi gärna göra fler gånger(fast gärna innan vi blir så trötta)Det blev mersmak av den övningen.
Kul att se både Zeke och Rom igen.
Även stackars Bud som fick arrest i hundgården.
Än en gång Tack Ewa för en bra träning.
Ewa o Tea

Anonym sa...

Tack för en bra träningsdag. Det är så roligt när du ifrågasätter oss. Det tvingar mig att tänka till. Både en och tre gånger. Bud, lilla Bud. Lika rolig som alltid.
Vi tackar för showen. Och Rom har blivit fin i sin vallning. Kanske dax att städa undan vaplen och träna unghunden ;-) hi,hi
Lycka till på tisdag med fjällkon. Se bara till att det är han som flyttar fåren och inte tvärt om. (Se fotot på min blogg)

Anonym sa...

Kolla in Roms ögon (bilderna på min blogg).
Dom blir inte att leka med.
Det är nästan så man ryser av skräck själv. Tur att han är så mjuk och fin i sin kropp annars hade han skrämt slag på varje tacka.
En tanke slog mig......
finns det en mening med detta. Om vi jämför med Lexa. Milda ögon, hårda kroppsignaler. Rom. Mjuka kroppsignaler, vassa ögon.
Ha,ha,ha, tänk vad hjärncellerna kan snurra till det, ibland (?).
Heléne