lördag, juni 27, 2015

Meriterad igen

Lille Four samlar på meriter nu. Först vp:t i maj och nu fick jag för mig att det var dags för vp nöt. Med VÄLDIGT lite nötvana i bagaget, ska sägas. Och med en obehaglig känsla av att han aldrig gjort någon fålla ut på nöt...
Inte blev magkänslan bättre när jag kom till tävlingen och det var uppenbart att det var trögt. NN-2 hundarna hade stora problem och många av NN-1 hundarna likaså. När Madde som startade före mig hade svårt att få någon flyt på djuren hann jag bli ordentligt nervös. Och visst var det ett segt upptag och en lite seg framdrivning, men med tanke på att Four nästan aldrig hämtat nöt utan mest bara föst så får man ju vara glad för det lilla...

Skapligt hämt, fin fösning och drivning (där jag föste eftersom jag ville kunna hjälpa honom om det skulle behövas), nästan rakt in i fållan och prydligt ut. Så, 82 poäng var VP:ts högsta (!) och eftersom han inte bet domaren så var han nu också godkänd på nöt. Skoj! Allra mest glad är jag över att han jobbade så fint, höll ihop djuren själv och matade på bra, tog fin styrning och skötte sig över huvud taget bra. Det ser lovande ut för framtiden.

Här kommer några bilder (tack snälla Carin för  hjälpen!)





Dagen efter provade vi en NN-1 men då var det för tungt och trögt. Vi startade först och vår grupp gjorde ingen glad. Segt som tusan och till slut fick jag gå och hjälpa Four. Nåja, vad vet han om tröga djur?

På måndag är det dags igen. Men då är det får som gäller. Lite träning innan skulle inte skada ;-)




Inga kommentarer: