söndag, september 06, 2015

välbehövligt

Igår hade jag, Lennart, Heléne och Gunnel bokat träning på Pensionat Uddens stora fält. Rom fick förstås inte göra något jobb, så jag slet ovanligt hårt på Four. Där var det gummiben och batteritorsk på slutet, vill jag lova ;-) men så hade vi också tränat dubbelhämt, bana, delning, vanliga hämt och ställt ut djur till de andra. Jag tyckte först att han blev onormalt trött, men sedan slog det mig att han brukar få lite vilopauser när jag kör Rom, eller använder Rom till utställarhund. Nu blev det lite mer intensivt. Det sista andrahämtet var det lögn i he-e att få över honom till höger. Heléne som ställde ut såg att hela hunden lutade åt höger men benen fortsatte springa åt det håll de börjat, dvs vänster ;-) det är inte lätt när benen inte lyder...
Det var i alla fall en välbehövlig träning för Four och välbehövligt för mig att komma ut på en "vanlig" träning och släppa fokuset på Rom ett tag. 

Det kom ett par regnskurar så kameran blev bara sporadiskt använd. Mina färdigheter som hundfotograf nådde verkligen nya höjder...





här syns i alla fall hunden, men hon ser inte ut som att hon tycker vallning är det roligaste som finns, precis...


och så ett par skapliga.


praktiskt med tält när det regnar. Över huvud taget så är det en fin hage att träna i och fåren var bra. Snabba och lite galna åsentackor och/eller lite tyngre pälstackor. Bara att välja.


Vi hade en riktigt bra (och lång) dag med bra träning. Innan jag åkte vinkade jag av Hussen som påbörjar älgjakten nu.

I fredags var Rom på återbesök igen. Utvecklingen går fortfarande åt rätt håll, så till vida att ögat läker som det ska. Vi minskar på kortisondropparna till tre gånger om dagen och utöver det ska han bara ha fuktande droppar. Det finns fortfarande ingen prognos på hur mycket syn han får tillbaka men han ser i alla fall lite bättre än han gjorde tidigare i veckan. Däremot ser fortfarande ögat ganska otäckt ut, när det är så grumligt och skiftar i rött och grått. Nu har vi inget återbesök förrän på tisdag morgon, så får vi se vad Nils säger då. Idag börjar jag också minska ner på kortisonet han får för sin Addison. Han har gått på högre dos över en vecka men nu tycker jag att han ser ut att må bättre överlag, så nu börjar jag trappa ner mot normal dos. Det är lite pyssligt med honom, just nu,...









1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Ha,ha,ha. Nää man kan inte vara bra på allt. Men träna hund och coacha kan du i alla fall!!