måndag, maj 05, 2008

abstinens

För mycket Rom kan ge abstinens...i alla fall när man måste vara utan... Igår och idag har jag för ovanlighetens skull lidit av en besvärlig huvudvärk, det måste vara Rom-abstinens? Inte blev det bättre av att uppfödar-Anita mailat och berättat att han är en riktig pussgurka som kommer och vill gosa stup i kvarten. Utan att bitas! oj, vilka långa två veckor jag har framför mig...

Igår var Gail här och tränade. Det var skönt, då fick jag lite paus från protokollskrivande och bokföring som var mitt söndagsnöje de stunder jag var vaken. Gail körde Liz och Nap och fåren var springigare än på länge. Hoppas att hon ändå fick ut något av träningen, det ska bli spännande att se om fåren är lika stolliga på torsdag när vi har kurs - då får deltagarna lite att bita i ;-) förlåt; att fundera på, menar jag förstås - något bitande vill vi inte veta av :o)

Idag var vi ut och testade Lenas Zip. Han går jättefint framåt men det var svårt att släppa i flankerna och framförallt att ta ut fåren från ett hörn där det är en hel del drag - där blev det jobbigt. Han hade lite svårt att hantera de rörliga fåren - det tog en stund innan han insåg att han inte kunde trycka hela tiden och då började han lägga sig självmant. Kalasbra känsla, men det gäller att få honom att förstå att han kan släppa på trycket utan att lägga sig ner. Det ska bli spännande att följa dem framöver - vilken lyx att ha ett till träningsekipage så nära.

Bud körde lite grann och var hållhund (i sitt esse!) till Zip. Han var rejält flåsig efteråt så jag tror att gårdagens runda med fyrhjulingen kändes i hans tassar. Han var helt stollig när han sprang igår och jag körde en ganska tuff runda så jag hade väntat mig att Bud skulle ha mycket mer ont. Zeke tränade också lite - fokus på "inte-glida" och idag fråndrev han riktigt bra även på längre avstånd. Honom märktes gårdagens runda inte alls på. De ska vaccineras på onsdag, då ska jag väga och kolla om Zeke lagt på sig något kilo. Matte behöver inte åka till veterinären för att väga sig och inse att hon skaffat sig ännu mer muskler eller vad det nu är som är så tungt?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är säkert sittmuskler från fyrhjulingsrundorna..... Det måste gå att valla från fyrhjuling också, det skulle vara något för mig, som blir så slut av att springa i fårhagen./Mona

Anonym sa...

tack för träningen. mina hundar är mer van att trycka på djuren eftersom fåren hemma är mycket trögare än dina. vi körde nötträning idag och det var bra med tryck kan jag säga

Ewa sa...

*skrattar* Du har nog rätt Mona, de där sittmusklerna blir tyngre och tyngre ;-)

Anonym sa...

Tack Ewa, jo visst e de underbart att ha fått hem lilla Aliss. Utan extra kostnad medföljer, nattliga kissrundor, "vill inte sova i buren" pip, sladdjakt, oj den där ska hon nog inte tugga på osv. Och obegränsad tillgång på valp pussar och snusa på henne ;-)
Underbart helt enkelt. Förstår att du längtar efter lille Rom.
Sittmuskler och diverse andra har jag hittat nu när jag börjat rida lite. Och dom gör oooont ;-)
//Kitty
ps i Skåne e de full sommar idag
//Kitty