torsdag, maj 08, 2008

varför är det så svårt?

Nu har vi haft kursgång nummer två - här hemma. Eftersom fåren till en början absolut inte ville in i lilla fållan blev det första övningen och jag fick jättebra tips av Peter hur jag skulle få till flankeringarna utan att behöva lägga en massa press. Först rörde jag till det och det kändes väldigt märkligt men sedan provade jag utan stav och använde pekfingret (!) istället och då kändes det mycket bättre...
Sedan skulle vi fråndriva ca 175 meter rakt bort i draget och vända fåren och ta tillbaka dem på samma linje. Det gick riktigt hyggligt. Jag har inga problem med att försöka styra in på linjen då - även om vi inte alltid är på rätt ställe. Där ser jag vad jag behöver göra. Därför är det så frustrerande att jag är så totalt värdelös på att se linjen när den blir sned eller vinklad. Då är jag helt väck! :-(
Vi körde en bana också och det gick sådär; jag tappade lite fokus när jag genast blev tveksam om var den där jäk-a linjen var. Hämtet var rätt ok och fållan var bra (pekfingret!) men drivningarna är inte bra. Zeke är riktigt, riktigt trött nu... Först ett tufft pass med att få in fåren i fållan, sedan nästan fem timmar kurs ;-) Det tar på en lillehund...

Ikväll har kattungarna kommit på att de kan ta sig ur kartongen för egen maskin så nu är det snart slut på friden ;-)

Inga kommentarer: