söndag, maj 11, 2008

inte så smart...

Helgen har tillbringats i Bråfors där vi haft VP och IK-1. VP:t visade sig vara svårt - bara fyra godkända hundar av femton starter. Fåren var toppenbra men det var några holmar i banan som visade sig vara svåra för de orutinerade hundarna. Fåren var mer rutinerade och avslöjade hundar som 1)gick på för hårt 2) låg för långt bort eller 3) inte styrde upp ordentligt.
Direkt efter VP:t började vi med IK-1 som hade så många starter att vi fick köra 15 ekipage på lördagen och 40 på söndagen för att så många som möjligt skulle få starta. Zeke hade startnr 5 och började med en ok utgång. IK-1 hämtet var lite trickigt med en lång holme till vänster som hundarna behövde gå utanför om de skulle ge fåren tillräckligt med plats längst bort. Om hundarna följde holmens kant på insidan så var risken stor att hunden skar eftersom holmen vek in lite på slutet. Om hundarna höll utanför holmen tappade de kontakten med fåren en lång sträcka och det var det många som inte klarade av.
Zekeman höll utanför holmen och pinnade på utan tvekan men kom ändå in lite grunt, 3 p bort, upptaget blev snett ytterligare 5 p bort och framdrivningen knölade till sig. Vi hade fåren på rätt köl men de stannade upp precis vid grinden, jag visslade höger i en trygg förvissning om att han låg strax bakom fåren och skulle gå lite tight till höger och på så sätt säkra att de inte rann förbi grinden. Ingen reaktion på fåren... Vissalde höger igen och får syn på honom långt ut i dungen... Han har gått 90 grader till höger och sökt sig utåt vilket fick till följd att han tappade kontakten med fåren - som naturligtvis rann precis utanför grinden, 5 p till bort. Resten av framdrivningen var rätt ok eftersom vi tappade 7 på den totalt. 36 på hämtet.
Efter hämtet skulle man ta fåren runt pinnen och tillbaka upp till hämtgrinden som även var första fösningsgrinden. Vi fick problem med slalom i början och var ytterst nära att tappa upp fåren i dungen. Efter halva första benet lugnade det sig lite och vi missade 13 p totalt på fösningen. Drivningen blev också krokig och jag sullade bort linjen lite men det kändes kontrollerat -3 där. När vi kom fram till fållan sade jag till Zeke att stanna och gick för att öppna grinden, vänder mig om vid grinden och hundskrället som skulle ligga kvar trycker fåren förbi mig och fållan. Pappskallematte som inte håller koll på att han ligger kvar. Det blev ett varv runt men snyggt in, -3 p och sedan tappade vi en vid delningen. Där känns det tryggt att ha en hund som kommer in som en oljad blixt :-) Totalt 66 poäng och det är lite surt att vi tappade 8 helt onödiga poäng men det visade sig att 66 poäng var helt ok när tävlingen var slut. John och Max vann på finfina 94 poäng och Anna-Panna kom tvåa med 89, tätt följd av Gail och Lennart med 88 var. Snyggt jobbat!
Zeke fick helhetsintrycket Mycket het hund, överarbetar, har dock hög kapacitet. Ja jisses ja, vad det gick undan ;-) Jag förmodar att jag ska vara glad över att han är på, men jag tror bestämt att jag måste plocka ner honom från piedistalen lite ;-)

Uppladdningen var väl inte superbegåvad heller; i fredags kväll sorterade vi ut tackor med lamm från träningsfåren och tog hem tackor med lamm som skulle få tillbringa natten inne. Det var inte alldeles enkelt att få isär dem och framförallt inte att hålla isär dem så det blev riktigt mycket hårt jobb för Zekemannen med mycket "kom igen!" och "skynda, skynda!"träning. Förmodligen inte optimalt när man ska flytta runt fem snälla får runt en tävlingsbana dagen efter :o)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och hå!! Nu vart man hemma igen! Tack för grattiset och för en jätterolig men svår tävling! Men va kul det var! Kramar Anna å Tina

Anonym sa...

Jag tycker Zeke är jätteduktig, han klarar säkert ett svårt jobb före tävling också. Han behöver bara mogna till sig lite nu, sedan kommer det att gå bra. Viktigt att hans matte inte ställer omöjliga krav på honom nu när hon ska börja träna valp och att hon kommer ihåg Guldklimpen när han får konkurrens.

Anonym sa...

Ja, förlåt, nu blev jag så där anonym igen./Mona

Anonym sa...

Jätte, jätte tråkigt att jag missade er runda.
Ni är ju sååå på G.
Heléne

Ewa sa...

Hehe, ja nog var han såååå på G ;-)

Tack Mona, jag ska försöka sansa mig lite och låta Zeke hinna ikapp sig själv (han försökte verkligen...) och han behöver inte oroa sig för någon stor träningskonkurrens förrän nästa säsong. Däremot kommer han att få svår konkurrens om mattes pussar ;-)

Anonym sa...

Låter lite som om han gjorde på tävlingen precis som matte sagt, fast det var förra dagen det
;-) "kom igen" osv så egentligen var han ju rätt lydig den lille gossen Z ;-)
Hur som helst var det riktig spännande att läsa ditt tävlings referat, målande och närvarande (hade nog min skriv lärare sagt ;-)
Ha de fint,
Kitty