lördag, oktober 18, 2008

låååånga avstånd

Idag passade jag och Zeke på att träna lite inför IK-2 nästa helg. På Vallreg har det varit diskussioner som går ut på att man ska nyttja de stora fälten och möjligheterna som finns på tävlingsplatsen. Hoppsan, har vi valt fel tävling att skaffa erfarenheter på nu igen? ;-) Nåja, jag är förmodligen nöjd om Zeke kommer med fåren - han kommer säkert att förlora dem ur synhåll några gånger på vägen ut och det är han inte riktigt färdig för, men det skulle vara kul att få försöka sig på hela banan.
Tur att vi har ett par IK-1starter också...

Vi åkte till Christine och jag skickade på ett par rejäla hämt där jag gick lite närmare fåren för att se till att han inte stannade kort och han hämtade verkligen jättefint idag. Säkert var det närmare 450-metersutgångar och han gjorde riktigt fina (raka) upptag. Jag gjorde även ett par fråndrivningar där han bara skulle gå och gå rakt från mig. Han krånglade lite vid ungefär 200 meter men tog styrning och fortsatte gå. Good dog!

Rom fick också prova lite. Först i åttagrindarsfålla och han knölar sig fram som om det vore det enklaste i världen. Sedan flyttade vi ut och han blev viiiiid. Så fort han kände att fåren tillät det kom han in och på slutet (av vårt gigantiska femminuterspass) jobbade han nära fåren och pinnade på riktigt bra :-) Efteråt somnade han som en stock i bilen.... Det kostar kraft att vara så liten och ta livet på så stort allvar...

Christine tränade både Fox och Vic och jag gav några tips som jag tror kan komma till användning. Vic har utvecklats massor sedan jag såg dem senast.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den där lilla loppan du har verkar ju va en riktig pärla ;-)
Hoppas hoppas jag hinner komma å hälsa på i Andrarum. Vi har ju en bit dit, så där 10-15 mil (men för er däruppe e väl de nästgårds ;-)
Håller tummarna för Bud i morn.
Kitty

Anonym sa...

Jag måste få se Rom valla någon gång irl. Jag har tittat på din film flera gånger och det är en fröjd att se honom. Den filmen skulle du kunna vinna pris med. Han ser så allvarlig ut samtidigt som han ser ut att tycka att det är lätt som en plätt att valla, bara man gör ordentliga flankeringar. Och Zeke se´n, han verkar alltid pålitlig. Varför har du så duktiga hundar?/Mona

Ewa sa...

Det är förstås bara tur, Mona :-)
Du är välkommen att komma och titta på underverket om du vill. kanske bäst att passa på så länge han är så här välartad ;-)

Olssons sa...

Hej på dig!

Nu finns bilder på Roms fästmö i bloggen. Just nu är hon som sötast när hon är lite trött.

Kram

Anonym sa...

Nästa helg kommer gå fin, fint för er. Ni har varit så jäkla bra när vi sett er i år . Lycka till.