söndag, oktober 12, 2008

skulle fortsatt med Trafikspelet

Gårdagens sällskapsspelande med glada vallhundsvänner (Ewa, Carina, Marie, Lennart och Majsan) var en hit. Vi spelade Trafikspelet från sent sextiotal ("du glömmer visst att det är högertrafik?!") och det tillsammans med det faktum att det var Marie som läste reglerna gjorde hela tillställningen till ett enda stort gapskratt. Tack för en underbar kväll!
Dagens tävling var däremot ingen rolig upplevelse. Jag startade som nummer tre med Rex och han jobbade fint idag. Vi fick inte in dem i den öppna fållan (dålig timing - föraren har ingen känsla för var hon har hunden) men vi fick ihop 69 poäng utan den. Rex jobbade verkligen med mig och tittade inte efter mamsen en enda gång :-)
Sedan var det inte mycket mer att orda om. Rozz var halt och startade inte alls. Ally var lydigare än igår men det blev väldigt krokigt och de slutade på 45 poäng. Zeke lyckades med konststycket att utföra alla moment och ändå bara få ihop 37 poäng (matte hjälpte till lite också) Ett svårslaget bottenrekord. Han började med att starta en riktigt vid utgång men när han kom till draget ändrade han bana och sprang rakt mot djuren. Fåren flydde som endast vindsnabba ryor kan tillbaka till sorteringen och Zeke hann precis få hejd på dem före fållanFåren vände och flydde i panik i riktning mot mig och jag visslade vänster, vänster, vänster. Efter halva framdrivningen hann Zeke ikapp dem och styrde ner dem mot linjen, de korsade den och prickade framdrivningsgrinden på diagonalen (det var typ enda metern de var på linjen) där fick jag byta vissla till höger, höger, höger. Fåren skenade förbi mig och Zeke vände dem. Första metern på fösningen var lugn sedan skenade de igen... Missade första grinden med någon meter, svängde dem tight och de skenade mot andra grinden men där var det så mycket drag att vi inte hann styra in dem i grinden, lugnade ner dem på drivningen, de gick in i tratten efter ett kort stopp men eftersom matten gick därifrån innan sista tackan gått igenom (jag trodde ju att de skulle komma skenande igen) så tappade vi i alla fall 9 poäng och sedan gick de in i öppna fållan skapligt snällt. Jisses!
Vän av ordning undrar förstås varför jag inte bröt detta spektakel och klev av men det absolut mest intressanta var att Zeke faktiskt gjorde som jag sade (det där med att skrämma sk-n ur fåren hade jag inte sagt men för övrigt tog han varenda stoppsignal - problemet var att jag inte hade någon stoppsignal på fåren...) så jag bestämde mig för att se till att jag skulle lugna ner dem så pass att de gick in i tratt och fålla och det lyckades ju. Ännu en erfarenhet ;-)

Ikväll har jag tröstat mig med att titta på film från fredagens valpträff. Det var jättekul att se alla Rom-syskonen. De har förstås kommit olika långt i mognaden men de är bara sex månader och de vallar redan allihop... Ingen har några dumheter för sig mot djur utan det såg bara härligt lovande ut. Tack Anita, Lisbeth och valpköparkollegor för en trevlig dag med tjocka släkten.

På begäran finns den nu: Rom - The Movie. Part 1. To be continued...
http://www.youtube.com/v/o5HiVllpeCI

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow vilken härlig film på "lillebror", vad fin han ser ut!!!!!

Var skoj att träffa er i lördags!!

Hälsningar
Linda