söndag, november 29, 2009

bra och dåligt

jaha, så var det slut på den helgen och det är första advent och det är märkbart opyntat på Lisselqvars gård. Heelgen har varit bra och dålig. Dålig därför att Scott var ut och jagade i fredags och blev otäckt dålig efteråt. Allt lutar åt att han fått lungödem och det är vad jag förstår inte att leka med. Ska konsultera veterinär Sören i morgon. Tråkigt! Nu när han börjar bli riktigt kommunikativ, det går ju till och med att kalla in honom från drevet ;-)

Hussen är i ungefär samma sits. Han ska till doktorn i morgon och få en diagnos på sina lungproblem. Där är det nog inte ödem men man vet ju aldrig.

Zeke och jag har varit i Lillkyrka, det var också bra och dåligt. Bra för att han igår slog ut fint i utgången men han stannade lite kort och jag fick korrigera honom där. Upptaget såg så lugnt och samlat ut men fåren skenade iväg ändå (utställarna kommenterade att det såg så rätt ut och ändå skrämde han djuren) och sedan höll jag honom kort på framdrivningen. Så kort att ett suffolklamm bestämde sig för att dra järnet därifrån. Zeke hann ikapp henne, stoppade henne lite bryskt, trasslade lite med de andra och vips hade 10 poäng försvunnit på den manövern. Sedan tappade vi bara två på fråndrivningen (halleluja!) och där gick han riktigt fint. Det blev ett försök i delningen (jag hade inte tänkt dela just då men plötsligt hade jag en för sig liksom) och ett par djur som sprang förbi fållan (och en lite konstig väg till fållan). Vi slutade 12:a på 79 poäng och det där trasslet i framdrivningen kändes plötsligt väldigt onödigt.

Idag möttes vi av dimma men efter en halvtimme lättade den så att vi kunde starta tävlingen. Efter tre ekipage fick vi ta paus för då var en uppgraderad och värre version av dimman där. Sedan väntade vi, drack glögg och kaffe, väntade, pratade och skrattade och klockan halv tolv bestämdes att tävlingen fick ställas in. Tråkigt. De som ville fick stanna och träna och vi var några tappra som tog chansen. Rom fick chansen att prova nya djur och jag testade att dela med honom när det var nya djur. Han skötte sig fint :-) Underbara djurägarna Ann-Charlotte och Gert erbjöd alla som åkt till tävlingen en gratis träningsdag som kompensation. Snyggt!

Då kunde jag i alla fall styra kosan hemåt i dagsljus och när jag kom hem drog Hussen och jag till Säter och tittade på julmarknaden. Sedan åt vi söndagsmiddag på grekiska restaurangen och det var riktigt gott.

2 kommentarer:

Mackan sa...

Skönt att höra att fler inte har pyntat. ;) Vi är upptagna människor ju... :))

Synd på strulet som drog -10p. Jag som hoppade glatt på stolen när rapporten om 5:e plats kom. Klappade händer och ropade - Heja Ewa!! Peter tyckte också det var kul för er.

Men stackars hussen och Scott!!! Ajaj, hoppas det INTE är lungödem på vovven!!!!!!

Mysigt avslutning på söndagen! Jag åkte inte på julskyltning eftersom jag var lerig och luktade bässar, orkade inte åka hem och byta om för det. Somnade på soffan istället.
Har inte fattat alls att det snart är jul...Anders slaskar idag i alla fall. så...

Mackan sa...

Hur har det gått för Scott?