söndag, juni 26, 2011

hur svårt kan det vara?...

... att lyssna i högt gräs? ... att singla bort en ljusgrå tacka? Hur svårt som helst av dagens träning att döma.
Jag hade sorterat får så både jag och Zeke var helt slut innan kamraterna kom. Fyra träningstackor i en fålla, tackor med lamm ur vägen i träningsfållan, tre träningstackor i nya hagen och för säkerhets skull, kalvarna för sig. De roade sig med att studera vad vi gjorde och äta tistlar... Kan det vara gott?

De tre träningstackorna var snabba och känsliga till en början
något som fick Rom att gå in i en alldeles egen bubbla av fårkontroll. Inte blev det bättre av att alla hundar hade svårt att höra i det långa gräset. Med tiden blev fåren lugnare men att singla bort den ljusgrå var nästa utmaning. Hon tryckte sig in i mitten och var verkligen svår att få på en kant. Sedan skulle det vara en lucka också... Ofta såg det ut så här, ljus tacka i mitten
Lennart ser ändå ganska nöjd ut (det här är taget innan han började lyfta får med handkraft...)

Heléne letar läge

sådärja, lucka klar - in med hunden...

... i väntan på att hunden ska hinna komma in tar Heléne till sitt berömda eye för att hålla bort tackan...


... sådärja, hunden på väg in... tackan gör fortfarande bäst i att hålla sig borta från den eyeande människan...


.. hunden på plats men jag undrar vem av dem som påverkar fåret mest?

Bra jobbat!

Vem är det som lurar i vassen?

Jovi intresserade sig mest för kalvarna som hon försökte skrämma bort... Men ibland såg hon snäll och rar ut också

Hennes matte (när hon inte eyeade får)


Majsan och Rex kom förbi och var med. Gamlingen gjorde det bra!


Lexa, Rom, Rex, Cap och Rozz hade ett gemensamt drag av dålig hörsel, men jag tror att alla fick ut en bra träning. Framförallt den grå tackan satte myror i huvudet på både oss och hundar :-)

Sedan fick Jovi ta en sväng i träningsfållan med de fyra utvalda. Då var inte kameran med för jag skulle verkligen försöka fokusera på hur de tränade. Några detaljer såg jag som förhoppningsvis var till hjälp. Jag tycker att det kan vara slut på att komma undan med halvdana rörelser nu. Bara för att hon är prydlig och allvarlig ska vi inte gå på minan att låta henne hållas... Dessutom behöver matten påminnas om att ge hunden feedback. Jag tycker att det blev mycket bättre när Heléne var lite mer aktiv.

Riktigt roligt har vi haft i alla fall. Tack kamrater för en trevlig eftermiddag.

3 kommentarer:

Helénes klotterplank sa...

Tack, själv. Riktigt lärorikt! Lovar (tror jag ;-)) att ta till mig av dina visdomsord. I annat fall, på mig igen, (om du törs, hi,hi) är något trögfattad, ibland. Laddar nog mera för Grrr.. än för Heja, heja! Grymma singlingar med Rompa!

Mackan sa...

Härliga bilder på eyeHeléne. :D

Anonym sa...

Hejsan.
Låter som ni haft en underbar vall-tränings dag!! Blir lite avis minsann :)Kram Mikaela,Mys,Gin och lilla bus Pam.