söndag, juli 24, 2011

nötkurs

Hoppsan, nu är vi igång igen. Efter en liten tripp till Åtvidaberg hade vi idag hemmaplan; Nötvallningskurs med Peter Helén utanför Borlänge. Skönt!
Zeke har fortfarande ont i sitt ben så han fick vara hemma idag. Det var med stor misstänksamhet han gick med på att gå in i hundgården, trots att bilen var packad med bekanta saker. Rom fick en heldag för sig själv och har gått fyra pass på kvigorna.

Bra; han jobbar målmedvetet och har jättefina upptag. Lugn och bestämd, utan dumma inrusningar. Tar styrning och jobbar på rätt djur, håller ihop dem bra. Öppen och styr upp riktningen själv.

Mindre bra; han förväntar sig stöd/hjälp/styrning. Jag har skämt bort honom ;-) Han borde plocka ihop gruppen själv utan att jag behöver ödsla kraft på kommandon för sådant. På enstaka flyende djur (framförallt med lite tungt drag) brinner det i huvudet på honom. Då laddar han på huvud/nos istället för att slå ut, täcka och vara lugn. Det oroar mig inte nämnvärt. Han är så otroligt mycket stadigare än för ett år sedan och jag räknar med att han fortsätter utvecklas. Dessutom envisas Peter med att Rom borde ha kommandon för korta flanker. Det tyckte han redan förra året ;-) men jag har envist sagt att det inte är något problem - nu har jag fattat hur han menar och nu ska vi ha kommando på dem ;-) Hm, jag som tycker att "Där-visslan" sitter som en smäck använder den förstås alldeles för mycket.

Imorgon fortsätter vi. Rom är en ganska spak och slagen hjälte just nu. Det är jobbigt att vara på resande fot.

Inga kommentarer: