torsdag, augusti 10, 2006

onsdag - kurs hemma

Vilka usla kursfår jag har! Visserligen är det lärorikt för hundarna men det är verkligen inte lätt att vara nybörjare på mina racerfår. Naturligtvis läser fåren situationen med förare som inte har koll på dem utan på hunden, så de tar verkligen alla chanser de får. Inte tramsar de så där när kända hundar tränar... Det gick i alla fall bra för samtliga kursare, tycker jag.
Hoppas fåren är lugnare idag när Mona kommer och ska titta på sina får som hon ska köpa. Naturligtvis har vi fått juverproblem på en av de tackorna men hon är frisk och pigg, så jag tror inte att det ska bli något problem, men det är tråkigt att visa upp får som inte är tip-top.
Zeke hade lite vilodag igår. Matte vaknade präktigt rasslig i hals och näsa och när jag och mamma satte upp baggarnas hage började en molande axel att göra sig påmind. På en timme hade jag präktig nackspärr (eller heter det axelspärr när det sitter längre ner?) vilket är ett tecken på att jag kommer att bli präktigt förkyld. Tack och lov höll får och kursare mig stysselsatt hela tiden på kvällen, så då kände jag inte av det så mycket men inatt har det varit besvärligt. Värktabletter och ispåse räddade morgontimmarna.

Baggarnas hage är klar och de var ute någon timme igår och har fått komma ut idag. De är tysta och bräker inte efter sina mammor så jag hoppas att det går bra. Hagen är lite provisorisk eftersom den är ganska liten och gräset kommer inte att räcka så länge till dem, men det var bra att få den plätten avbetad och så har jag lättare att hålla lite koll på dem där. En annan som gärna har koll på dem är Bud, han ligger på gårdsplanen och halvsover men jag tror att ena ögat kikar åt baggarnas håll hela tiden... Bud fick jobba hårt på kursen igår och i början var han hårt flåsig och hade det besvärligt med både tassar och andning men märkligt nog blevdet bättre när han varit igång en stund. Han kanske också behöver värktabletter och ispåse?

Inga kommentarer: