måndag, augusti 07, 2006

riktigt arbete för en riktig hund ;-)

Idag skiljde jag av bagglammen, fem stycken varav en är Stevie Wonder som verkligen inte uppträder som ett får. Jag stängde in alla tackor och lamm i fållan och skickade sedan ut bagglammen. Sedan var det ju bara att knalla iväg med bagglammen hem och stänga in dem med deras pappa Bengt i ladugården... Alla som försökt vet att det inte är så himla lätt att få loss lammen från fållan där deras mammor bräker och alla som försökt vet att det inte är alldeles lätt att styra fem (fyra och ett halvt...) lamm som far åt alla håll och inte håller ihop som en flock eftersom alla försöker hitta en egen väg tillbaka till mammorna i fållan. Ett jobb för Lillehund alltså! :-)
Vad bra han löste det!!! Visst var det knepigt att få loss dem från fållan, där krävdes det några varv och hjälp från matte och visst ville de gärna tillbaka till fållan men gissa vem som höll dem därifrån alldeles utan hjälp av varken matte (hm, glada tillrop fick han förstås) eller Bud som lurpassade utanför staketet? För att Zeke skulle få känna att han hade kontroll innan vi gick upp på vägen vallade vi dem några minuter och de blev snabbt en liten flock när de upptäckte att den lille hunden täckte flankerna så fint och aldrig gav dem någon lucka. Så ut på vägen med dem (inte så lätt att få dem att gå ut där det varit elstaket förut) och där drog de järnet hemåt... Hej och hå, vad har man sin gamle trotjänare till? Jag ropade på Bud som kom störtande framifrån och stoppade det galna gänget. Jag ville inte att Lillehund skulle vara tvungen att springa upp och stoppa - jag vill att han lär sig att hålla sig bakom... Så med en stopphund framför och en hund bakom som täckte sidorna så gick vi i samlad tropp hem till gården och in i boxen.
Piece of cake som de säger där borta :-)
Mycket nöjd med lillehunds insats och mycket stolt över att han faktiskt börjar fungera även i arbete, inte bara i träningssituationer innanför staket. Han hetsade minsann inte upp sig trots helt nya förutsättningar...

Ikväll åker vi till Peter och tränar. Det kan hända att min hjälte heter något annat när vi kommer därifrån men jag skulle knappast tro det ;-) Först ska Zeke till veterinär Sören och ta blodprov så att han får sitt Pet Pass någon gång.

1 kommentar:

Anonym sa...

piece of cake var det ja ;-) klart gossarna är hjälptar hela dagen alltid, även efter nästa träning ju *L Snyggt jobbat, låter avancerat med två hundar, ska väl vi med kunna praktisera nån gång i framtiden (längtar dit ;-)
Du skrev att du såg skillnad på olika glucosamin preparat.... vilket var bra och vilket var mindre bra (enl dig alltså ;-) Har liksom för mig att Culan har funkat bäst på Biofarmabs och det kanske inte är bara inbillnig då...
han e vilket fall som helst pensionär nu (får för ont av att till och med lydnad, så han får bara vara lycklig och glad hund), men han kan ju få vara så bra det går för det ju ;-)
Ha det fint, nu ska jag ut och ta mig an en miljon tistlar i fårhagen ;-(
Kitty