onsdag, augusti 09, 2006

tisdag - träning hos Lennart

På förmiddagen testade jag av om Zeke och Bud hängde med på det träningssystem som vi kört hos Peter även på hemmaplan och det gick riktigt bra. Zeke var helt med på noterna och vi kunde fortsätta med vår svåra flankövning där han ska vinkla ut även när han byter från höger- till vänsterflank och tvärtom i rörelse, utan att stanna mellan... Svårt men vi är på gång! Bud får två kommandon just nu; stanna som egentligen betyder lugn eller koncentrera dig och Ligg som fortfarande betyder ligg ner. Stanna använder jag i alla möjliga tonlägen till allt annat än Ligg - svårt för matte men Bud köper det.

På eftermiddagen åkte vi till Lennart och tränade på hans ryafår. Jag ville att Zeke skulle få testa av även mycket lätta får och visst blev han lite förvånad men jag tycker att han hanterade det bra. Vi körde ganska många pass och när Lennart gick bort för att byta fårgrupp somnade Zeke i hagen. Då var Lillehund trött i huvudet! Det blev ändå ett pass till och det var roligt att se att han inte tappade huvudet trots att han var så trött. På vägen hem och inatt har han sovit gott ;-)
Bud fick bara göra ett hämt och ett kort pass, jag ville inte belasta hans tassar mer och han förvånade med att sköta sig riktigt bra ;-) Men det syns direkt i hans ögon när paniken tar över... Nu börjar jag i alla fall hitta verktyg för att få honom att lugna sig igen, alltid något.
Zekes brorsa Rozz tränade förstås också och har ser riktigt fin ut. Visst finns det några detaljer att slipa på, men han är ruggigt fokuserad och har en härlig attityd när han vallar.

Inga kommentarer: