söndag, december 17, 2006

nya mallgrodor

Här är det två nya mallgrodor idag, eller kanske tre förresten. Vi har haft kurs och Bud har varit hjälp- och stjälpreda, han tycker att han gör ett fantastiskt bra jobb är förmodligen mallgroda nr 1. Nr 2 är hans matte som efter kursen tränade Zeke en sväng och idag gick han bra! Han var helt ok för att vara på en lördag igår, men idag har vi tränat lite tävlingsmässigt, med hämt, grindhål och fålla och hans höger och vänster var inte helt klockrena men som han försökte... Vi avslutade med att dela några gånger och han kom in klockrent även i ganska små öppningar och höll isär fåren med massor av pondus. Herregud, vilken naturbegåvning han är!!! Zeke själv är mallgroda nr 3. Han släntrar omkring och ser ut som att det inte var något märkvärdigt, men han märker att hans matte är jättenöjd och när han får skilja bort får och hålla dem växer hans tuppkam synligt ;-)

Kursen gick ganska bra. Vi kommer inte framåt så mycket som jag skulle vilja men det är dåliga träningsmöjligheter för alla ekipagen så det är inte så konstigt. Det går i alla fall solklart framåt på alla fronter. Tuula testade makens hund idag och Zally tyckte att det var märkligt att hon skulle träna med Tuula, och vilka konstiga kor de hade på det här stället... Deras träning blev mest inriktad på att få Zally att valla med Tuula och med hjälp av det drag som är mot fårens lilla hus så fick vi igång henne. Det ser jättefint ut! Mona och Tassa hade en flamsig start (det var Tassa som flamsade) men föste riktigt fint på slutet. Vi försöker tvätta bort en del kommandon och kräva lydnad på dem som är. Marie R och Minna skötte sig fint idag. Där är det dags att putsa lite mer på flankerna och se till att Minna håller avståndet i båda varven, men Marie är inte riktigt redo för det än. Jag tycker att det är viktigt att föraren känner sig trygg i övningarna och lätt kan backa tillbaka om det blir för svårt på nästa nivå. Ullakarens Sammi tänder mer och mer. När matte till slut tog fram lite mer humör och tryckte till honom på skarpen så skärpte han till sig betydligt. Han hade det jobbigt med dofter från löptik idag och blev kär i Bud... Marie S och Nellie började fila lite på flankerna igen sista passet. Nellie behöver hjälp (jag skulle vilja använda pisken men Nellie vägrar att vara med då) för att bli lös och rund i sidledsrörelserna. Matte har lovat vänja Nellie med någon form av pinne till vardags så att vi kan använda den, vi testade halva pisken (den halvan utan snöre) och det gick bra. Om Nellie verkligen var rädd för pisken skulle jag fundera ut något annat men hon rymmer mest iväg för att slippa press så jag tror på att vänja henne med pressen/pinne/piska.
Alla har vi våra olika problem... Men det är ju det som är så roligt!

Lite panik kan jag få när jag tänker på att det är en vecka till julafton och jag har verkligen inte gjort någonting till jul. Dessutom har jag massor av jobb som ska vara klart innan jul så jag vet inte riktigt hur kvällarna ska räcka till... Någon som har några timmar till salu???

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh!, vad jag blir sugen på att gå kurs när jag läser om Era framgångar. Visst tränar vi en hel del själva med det är så nyttigt och så roligt att följa andra ekipage. Och så gillar jag att diskutera och fundera hund och hundträning med likasinnade.
Hoppas ni får en härlig Jul så ses vi på det goda nya Året! / Heléne, Tyra och Lexa.

Anonym sa...

Håller med om att det är kul å läsa om andra ekipage. OCH nyttigt ;-)
Nu ska jag trycka ut ett kola recept från nätet och göra Riktigt Ruggigt Onyttiga Kolor (Chooooklaaaad givetvis ;-)
Nån duktig sa "det man verkligen vill det hinner man, det är bara en prioriteringsförmåga" ;-) Och vem f..n vill inte chokladkola *L
By the way, undrar fortfarande vad som spökar i hallen *L
Kitty

Anonym sa...

Vad skönt att nån fler ligger efter med julstöket... Måste man laga och baka hela tiden? Våga vägra säger jag bara!
GOD JUL! Eva