söndag, december 10, 2006

småstjärnorna ;-) och Chrissan har kommit

Vilka fantastiska hundar jag haft idag, precis som jag trodde efter gårdagens dåliga träning. Bud uppförde sig riktigt bra redan när Ullakaren var här och tränade och när jag sedan körde Bud själv var han både lyhörd och extremt avslappnad. Genast vaknade tävlingsdjävulen i mig men jag har tryckt ner den igen... Jag skulle så gärna vilja köra Bud på tävling när han går så där (men det gör han inte och det vet jag ju... egentligen).
Zeke fick också ett kort pass och nu börjar det ta sig. Han har hämtat med helt ok djup till både höger och vänster, han har fråndrivit och han har tränat på både höger och vänster och... Idag satt de om inte klockrent så 95%-igt åt båda hållen. Han tvekar om jag skickar honom "fel" håll i fråndrivningarna och han tvekar om jag ger sidledskommando när han är "klockan 12" men annars gick det bra. Det blev mycket bättre med höger- och vänsterträningen när jag lade in den i fråndrivningarna istället för att använda cirkeln - konstig hund det där ;-) och ännu konstigare är att hans flanker är mycket bättre (lösare och faktiskt större) på kommandona än när jag hjälpt honom... Ännu ett exempel på att man får vara flexibel och att ingenting egentligen är fel. Zeke måste tydligen ha lite svårare uppgifter för att han ska skärpa till sig...

Idag flyttade Chrissan in i Tims spilta. En varmblodig travare som egentligen heter Joons Chrissy, född 1990 (en så ung häst har det aldrig gått i min hage tidigare, hon är ju only sexteen). Chrissan var inte så imponerad av sitt nya hem så hon sprang helt sonika hem till sig men sedan har det gått bra. Tinto tyckte att det var en konstig kompis som stack härifrån men hon hade fullt upp att äta hö så hon struntade i cirkusen ;-) hon är cool! Chrissan verkar av allt att döma vara både snäll och väluppfostrad så jag hoppas att det här kommer att fungera. Jag har fått låna henne över vintern, så får vi se sedan hur det blir.

Inga kommentarer: