tisdag, december 12, 2006

är det inte hästen så är det fåren...

Idag ringde hussen till mig på jobbet och frågade hur många får det skulle vara i stora hagen. Fem, svarade jag. Det är många fler där nu, upplyste han. Typ allihop... och så var det. 5+14=19 får var det i hagen, de betäckta tackorna har av någon anledning som jag just nu inte har en susning om tagit sig ut ur sin egen hage och in i sommarhagen. Nog för att det är dåligt med vinter, så de kanske trodde att de skulle ut på bete? Jag och Bud tog hem de 19 fåren och släppte in dem i boxen, de 5 träningsfåren kom fram till grinden så att det bara var att släppa ut dem, stänga boxgrinden och gå tillbaka med fåren, snacka om att vara väluppfostrade ;-)
Chrissan har i alla fall hållt sig kvar i hagen, jag tvivlar på att hon skulle vara lika lätthanterlig om hon kom lös. Imorgon får det vara slut på sovmorgnarna - då åker hon ut vanlig tid. Jag vill ju inte missa luciatåget på jobbet ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Mina sk träningsfår, dvs lammen tog sig in till de andra tackorna medan jag var borta och försökte få Smilla parad. Det var ju bara det att där går även baggen och trots Mats försök att hålla honom instängd så går numera alla ihop eftersom lammen ändå är betäckta. *suck* ingen vallgrupp i vinter/vår alltså.

Kramiz Maria