lördag, januari 07, 2012

hur svårt kan det vara???

Igår hade vi en härlig dag. Hussen var i skogen och tog rätt på vindfällen efter förra veckans storm så jag och alla tre långbeningarna tog fyrhjulingen och åkte upp till honom och fikade. Zeke fick också springa även om han fick åka hemåt där det var mycket nedför. Ingen hälta eller stelhet efteråt :-)
Idag var det lika härligt väder men något kallare. Zeke fick ett pass i hagen (jag måste erkänna att det blev mer än fem minuter - jag var ju tvungen att få till NÅGON vettig högerflank) och vi tränade på att Gå och vi tränade korta och långa flanker. Till vänster släpper han både på korta och långa signalen :-( och till höger släpper han inte på någon :-( Något säger mig att det förstnämnda kommer att vara lättare att åtgärda... Nåja, envist nötte jag på och noterar att det är tur att det är långt till tävlingssäsongen. Hur svårt kan det vara? Kan det vara möjligt att jag låtit honom komma undan med det där hela tiden (svar; ja).
Rom kämpade hårt idag. För en gångs skull var jag riktigt nöjd med träningen trots att han inte alls gick bra (ja, jag vet att det är knäppt!). Vi hade något slags genombrott kändes det som :-) Nu fick jag honom kvar i precis den position jag ville och jag kunde till och med få honom att trycka djuren ordentligt trots att det var mycket drag. Halleluja, det tar sig!

Scott Drever däremot, han har haft en missnöjd dag. Först klädde sig Hussen i jaktkläder och sedan lämnade han Scott hemma. Det var fullt drev i grovingången när Hussen gick kan jag säga... Sedan var Scott pipig och gnällig en bra stund. Han har ont i en klo efter förra veckans jakt, men det har han tydligen helt glömt bort. Hussen sköt ett rådjur och efter jakten fick Scott gå ut och spåra lite. Ont i klon igen (dåligt) men väldigt glad hund (bra).

Inga kommentarer: