torsdag, januari 26, 2012

is ute och is inne

Usch, de här kalla dagarna och nätterna med kallare än minus 10 gillar jag inte just nu. Småkalvarna fryser :-( De har inte hunnit ställa om till sitt nya liv och har ingen vinterpäls ännu. De är matfriska och borrar ner sig tillsammans i halmen, men när det blir sådär kallt ser de lite ruggiga och kulna ut. Dessutom går det åt en hel del tid till att tina vatten på diverse ställen... Nej tacka vet jag dagens temperatur, fyra-fem grader kallt är alldeles lagom.

Inne har det också varit lite isigt. Jag och Zeke åkte till Maria och lämnade tillbaka Novafonen och som utlovat kände hon igenom honom. Den skadade muskeln är mjuk och fin och läkt, den före detta stela nacken är mjuk och fin och det finns bara en liten rackarns muskel som ömmar när man trycker på den. Vi har förstås ingen aning om den muskeln mått bra på länge, Zeke är pigg och glad och ohalt så den besvärar honom inte, men Maria tyckte att vi skulle testa att isa den varje kväll den här veckan och sedan tona ner det. Det skadar i alla fall inte och med lite tur är även det här något som läker. Annars kör vi på med lite uppbyggnadsträning nu. Han springer med de andra igen och vi har börjat med promenader där jag har honom i sele (och mig själv också...) så att han måste skritta och ibland trampar han till och med på så att han drar lite. Bra, tänker jag!

Annars har det inte blivit så mycket tränat. Jag hade en kort men rolig hämtträning med Rom i helgen. Nu satte jag honom riktigt på prov :-) och han fick tänka till ordentligt innan han hittade rätt linje.

Apropå Rom så kan jag berätta att Fina Valpar version 3.0 är på gång. Mamma Trixa är på besök hos pappa Kep igen och uppfödar-Anita väljer alltså att göra om kombinationen igen. Klokt tycker vi! Dessutom är syster Kim på friarstråt så där är det förhoppningsvis också valpar på gång. Spännande! ... och lite, lite lockande :-)

1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Men i helgen blir det bättre. Både på väder- och träningsfronten. Haleluja!!!