måndag, juni 02, 2014

minsann!

igår hade vi kursavslutning med praktiska uppgifter och många glada skratt och diskussioner. Ett härligt gäng som jag hoppas håller i och tränar nu. Det är fina hundar och visst är det en bit kvar till deras mål, men de är en bra bit på väg.
Mest praktiskt jobb fick Rom när vi skulle sortera ut träningsfåren från tackor med lamm. Ganska knepigt, framförallt som ungtackorna satt i system att springa så fort de kan - åt två olika håll när man äntligen fått loss dem. Alltid är det någon av grupperna som stackars Rom inte hinner hejda och så får vi börja om... En gång hade vi fått loss dem, tagit ut dem ur hagen, transporterat dem på vägen förbi tackorna och svängt dem mot träningsfållan när Rom förivrade sig lite och vips (eller swisch) så var två tillbaka inne hos tackorna. Men då var vi i alla fall nära ;-)

Idag tog jag ut Four och tänkte att vi skulle fortsätta med delningar, men så flög den lede i mig eller vad som nu hände? Fånga tillfället, säger jag till eleverna och vad hade vi tillfälle att träna nu, om inte sortering. Nu var det i ärlighetens namn inte jättesvårt, ungtackorna hamnade i ena kanten och det gällde mest att släppa djur, men några gånger fick jag plocka in eller flytta Four för att stoppa en ungtacka som gjorde ett allvarligt försök, och mitt i alltihop åkte mobilkameran fram...

Väntar... 


Haha, inget fel på den flanken ;-)


 Trycker lite...


och simsalabim, klara!

Inga kommentarer: