söndag, januari 14, 2007

bra helg - men lite blåsigt

Vi har haft en bra helg - igår var jag, Kompisen och hennes två pojkar på bio och såg Kanalresan. Jag skulle ha städat bort julen också, men hade liksom ingen lust. Det var ljuvligt väder, så jag och de tre hundar som inte var ute på rådjursjakt med husse tog en promenad och hämtade min bil, som hade blivit kvar hos Marie efter fredagkvällens förlustelser med film, godis och vin. Det tar ganska precis en timme att knalla dit och alla tre hundarna var pigga och spralliga i snön. Vi skrämde upp en älg precis framför oss och det är intressant att granska hundarnas reaktioner; Tam stelnar till, spejar och följer älgen med intresse men bryr sig inte mer, Bud blir stel som en pinne, tvärstannar mest för att han vet att han måste men är mycket intresserad av spår och dofter efteråt (han hade vittring på den älgen en bra stund efter mötet, verkade det) och Zeke stannar förvånat och tittar på mig och ser ut att fråga "vad var det där? vad gör jag nu?". Ett mycket kort träningspass med Zeke blev det också. Rätt ok men han har lätt för att chansa och gissa när han är sådär ivrig.
Scott är kung i skogen och har medverkat till ännu en död råbock :-)

Idag har vi varit till Ewa utanför Borlänge och tränat. Hennes får satte verkligen myror i huvudet på Zeke; de sprang för livet och han fick aldrig någon riktig kontakt med dem. Till slut hade både får och hund lugnat sig (han blev ohyggligt olydig när han blev frustrerad, men han bar sig ändå bra åt mot fåren) och det kändes riktigt lugnt. Sista passet fick vi den stora äran att testa Ewas tre nya får. Vi stängde in de andra fem i fållan i mitten och sedan visade Ewa hur hon tränar Tea nu, och det tror jag är helt rätt väg att gå. Sedan fick Zeke testa och han hade problem att få loss fåren från fållan (det är faktiskt inte så lätt när man aldrig kommer ikapp dem så att man kan trycka bort dem...) men sedan skötte han sig fint. Han sade till fåren att till den där fållan kommer ni inte så när vi hade tränat klart stod fåren lääänge kvar mitt på åkern och såg förvirrade ut ;-) Han blir lite seg att få ur draget så jag passade på att tvinga ur honom för att sedan släppa upp honom och stoppa - på det viset hoppas jag att han lär sig att lita på mig och att han inte tappar fåren för att han inte täcker draget hela tiden.

Ikväll har stormen passerat. Det var inte så farligt men vi blev utan ström en timme mitt i matlagningen, så nu har jag testat att laga mat på vedspisen. De hade nog inte bråttom förr, när de lagade mat på vedspisen... eller så hade de ordentlig värme på spisen innan de började ;-) Men det var ganska trivsamt. Nu har jag tappat upp en hink vatten ifall det blir strömavbrott inatt igen. Dessutom hann jag läsa klart boken som jag börjat på och som rekommenderas; "Allt för min syster" av Jodi Picoult. En pocket som inte är lättläst på grund av att den innehåller många "jag" men med en fantastisk story. Läs den och gråt en skvätt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och nååå då?? Vad gillade du Kanalen? Underbar eller...?
Kramiz från oss i Skåne som knappt kunnat stoppa näsan utanför dörra *L

Anonym sa...

Kul att ni kom iväg! Ångrar nästan att jag inte åkte. Hade åtminståne fått se lilla Zeke. Det var ju ett tag sedan. Lexa är ordinerad (Peter) vila ett tag och med farhågor för vädret, Ewas sjuka och att det var en lång träningslördag för Tyra valde jag att avstå.
Övningen ni gjorde med stora gruppen i fållan och de andra utanför har vi också provat. Jisses, vad svårt vi hade. Tyra fokuserade så på djuren att hon inte såg fållstolparna utan sprang rätt in i en. Trodde hela skallen spräcktes. Hoppas du åker dit fler gånger så kanske vi kan träffas. / Heléne

Ewa sa...

Jag gillade Kanalresan :-) Hussen undrade när jag kom hem om den var lika bra som "ettan" och det tror jag. Jag har inget minne av att Göta Kanal var såå bra när jag såg den första gången. Precis som Sällskapsresorna blir det bättre av att ses flera gånger ;-) Det kan vara så med Kanalresan också...

Det ska bli spännande att se Tyra framöver - hon har ju enligt uppgift vuxit och går bra nu, sägs det ;-) Lilla Lexa vill jag förstås också se...