lördag, januari 20, 2007

lita inte på polisen och saker är inte så krångliga som man tror

När jag fick videokameran av den snälla Hussen i födelsedagspresent upptäckte jag att det inte följde med någon datakabel men det var väl inte hela världen - bara att köpa, antar jag? Nja, sade Hussens svåger Polisen; du har ingen Firewirekontakt på din dator men det är bara att köpa ett kort och sätta i - du har en ledig kortplats, så det är inga problem.
Genast mycket krångligare... Att köpa ett kort och sätta i datorn innebär att man måste skruva bort höljet på datorn och trycka i det där kortet (och vis av tidigare försök vet jag att det ska tryckas i ordentligt och man får inte vara rädd för att ha sönder saker och det är inte säkert att det fungerar ändå) och skruva tillbaka höljet och om man har tur fungerar det. Plötsligt hamnade den där datakabeln lite längre ner på prioriteringen. Förra veckan fick jag i alla fall tummen ur och beställde ett firewirepaket med kort och sladd på en nätbutik. Igår kom det på posten och döm om min förvåning när jag kollar den där berömda firewirekontakten (som jag inte visste hur den skulle se ut, men Polisen hade ju sagt att jag inte hade någon) och tänker "sitter det inte en sådan på min dator"??? Jojomen, visst hade jag ett sådant uttag redan.
Alltså; jag hade mycket väl kunnat gå in på affären i oktober, köpt min datakabel till kameran och så varit igång... Den datakabel som följde med mitt nya fina kort passade såklart inte till kameran så jag fick ändå köpa den där kabeln... suck!

Komplett firewirepaket till datorn säljes, ger tre firewirekontakter. Sladd medföljer ;-)

Nu ska jag bara ringa Polisen och få hjälp med ett redigeringsprogram sedan ska ni få se på film :-)

Zeke, Bud och Rex har tränat idag. Matte är ett klantarsel som trodde att det skulle gå att ha Bud med lös, när jag tränade Zeke. Det slutade med att jag var tvärarg på Bud som kom och lade sig i när Zeke skulle lära sig look-backsignalen och Zeke kom med fåren till mig fast han inte skulle (han hörde ju hur arg jag var så det var allt bäst att ta fåren till mig, så att jag skulle lugna mig). Korkat gjort att matte - hon skäms och ska inte göra så mer.
Annars har jag (och här är det stort kors i taket för det här har jag sagt länge men aldrig någonsin satt igång med) börjat att vissla höger- och vänstersignaler till Bud. Nu har jag bestämt mig och nu ska jag lära mig signalerna på Bud så att jag kan dem när Zeke ska lära sig signalerna sedan... Till Buds försvar kan jag säga att det gick riktigt hyggligt...

Inga kommentarer: