måndag, juli 02, 2007

duktiga till tusen

är "mina" kursdeltagare. Vilka framsteg de gör! Idag var det klockren framgång på alla fem - igen. Det brukar ju alltid komma bakslag när man tränar unga hundar men de här går verkligen framåt med stora steg, varje gång :-)
Vic uppförde sig exemplariskt idag. Han tappade lite tryck sista vändan men vi hjälpte honom att få tillbaka tuppkammen. Men lugna fina rörelser och mycket bättre stopp idag :-)
Lexa jobbade med stora flocken och idag fick Heléne vända ryggen till och bara gå. Lita på hunden och försök läsa av fåren om det händer något, var tanken. Det fungerade utmärkt! Lexa blev lite mjukare och mer avslappnad - även om hon såg lite fundersam ut först. Hon var mycket mer målmedveten idag och gjorde nästan inga inrusningar alls :-)
Doodles uppförde sig också lysande i lilla fållan och sedan fick de jobba på stora flocken andra passet. Det var otroligt mycket lugnare idag - det är verkligen en lättränad hund! :-) Så fort hon känner att husse har koll på sin kant lugnar hon sig och visar jättefina rörelser. Hon är mycket dragkänslig, så det kommer vi att få jobba med.
Fanny samlade ihop fåren idag och hade sänkt svans båda passen :-) Först var vi på stora flocken och där jobbade hon riktigt målmedvetet, vi kunde börja lägga henne och få henne kvar på hennes sida om flocken utan att hon fick pendla för mycket. Andra passet fick hon flytta runt tre får i lilla fållan (fem blev för segt) och hon såg mycket ointresserad ut ibland, men däremellan såg vi en gnista i hennes ögon som inte funnits där förut.
Lizzy har också uppfört sig fint idag. Hon kan verkligen gå jättefint, men det är hårt arbete varje gång. Idag balanserade hon fåren lugnt och makligt mot Anna-Lena och de klarade sig helt utan min hjälp i fållan :-) Hon är otroligt mycket lugnare och klart träningsbar nu.

Lillehund fick vara kurshund eftersom Bud har ont i ett bakben. Det gick riktigt skapligt, det enda som inte fungerar så bra är när jag går med föraren vid stora flocken, då kommer Zeke smygande och håller fåren till mig. Jag kan inte göra några ljud till hunden som tränar heller, för dem startar Zeke på direkt. Inte mycket annat att vänta; det var inte så länge sedan han körde sådana där övningar själv... Men han fick göra några skapliga hämt och jag tyckte att han vikade godkänt (han som aldrig skulle få bli någon kurshund...)

Jag glömde helt bort att ta ut lakritskolorna. Dem skulle ju Heléne hjälpa mig att äta upp så att vi blir smala och snygga till beach 2007... Ska försöka komma ihåg dem nästa gång - om inte Hussen ätit upp dem tills dess ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men jösses, e inte lakrits kolorna slut!!!!!!! Har ni ingen godis kultur alls där uppe ;-)
Hade varit kul å gå kurs hos dig
;-)
Vi hade nog behövt det .....
Men just nu finns det inte mkt träningsmöjligheter här för det mesta simmar omkring, skaderisken för både hundar och bä är för stor just nu om man inte ska dubba hela gänget så de inte halkar.
Man kan väl lungt säga att efter tre veckors regn e längtar vi efter soooooooooooooool!!
/Kitty

Anonym sa...

Undrar vems kursare vi är om och när det går sämre, hä,hä
Kul att du tycker det går framåt.
Kan bli lite skeptisk själv.
Herre Jisses hur kunde jag glömma kolan???????? Hade nog fullt upp med min chokladbit (eller -ar)
So-long Heléne

Anonym sa...

Hejsan!

Jag laddar på en uppdatering. Den är på gång. Jag måste bara få färdigt allt arbete här så semestern kan komma. Jag hoppas bli klar med de mesta ikväll inför höstens kampanjer.

Grejs mår mkt bättre, Ingen hälta syns men olyckan kostade tyvärr 2 och halv tand på Grace hittills. Det måste ha varit en riktig smäll! Eftersom jag är strandad med Hozz har jag ju ingenting annat och göra än att välja honom vid träning. Peter tycker att Grace lilla olycka trots allt gett Hozz en chans att utveckla sig och det går sakta framåt. Igår kväll gick han riktigt skapligt innan han var tvungen att "pysa" ut i ett fårrace. Husse som var med och tittade (för en gångs skull, tittade upp från sin telefon. Snabbt som ögat fick han iväg en träsko. ;-)) Som nästan träffade. Bra att han engagerade sig i träningen ;-)

Som avslutning hade Hozz sitt första "Hallelulea moment" och visade stil för första gången!! Yes!

Vi höres/Grejs still rules!