måndag, juli 23, 2007

IK-1 Björnlunda. Liten hjälte :-)

Hej 0ch hå! Det där med vallning är inte så lätt... Resultatmässigt finns det en hel del att jobba med om man säger så, men jag är verkligen jättenöjd med Lillehunds jobb! :-) Lördagstävlingen bjöd på ett västerhämt där hunden tappade fåren ur sikte ganska länge om hunden var vid men om man skickade höger var där en holme som gjorde att det blev trångt. När vi stod och väntade på vår tur bröt ekipagen före oss på löpande band. Spridda får i framdrivningen var det vanligaste problemet... Vi hade redan konstaterat att här gäller det att hunden jobbar lagom; om de låg på för hårt for fåren iväg som popcorn åt alla håll och hade de väl gjort det så var de svåra att få ihop igen och de provade ofta samma taktik fler gånger om det behövdes. Om hunden lämnade för mycket plats för fåren hände samma sak - vips av banan. Med Tärnsjöutgången i bakhuvudet vinklade jag ut Lillehund ordentligt när jag lade honom vid stolpen, tryckte ut honom lite extra och... han startar bakåt och får sina första avdrag redan där. Sedan var han vid, försvann ur synhåll, kom upp för tidigt, fick ett nytt vänster, stannade när han kände draget, fick ytterligare ett vänster och till slut var han i alla fall uppe bakom fåren. Stannade lite kort och startade fåren lite snett. På framdrivningen var vi inte på linjen en meter, men här gällde det ju att ha fåren kvar på banan. Fick till en tight sväng runt mig och hittade linjen på första fösningsbenet. Strax före grinden fick Lillehund för sig att fåren tänkte rymma så han var upp och stoppade dem = svängde dem förbi grinden. På crossen var det krokigt och rörigt och vi missade andra grinden också, drivningen var rakare men fortfarande ingen jä-a linje (någon som hittat den, vi tappade den någonstans?!) och jag lyckades inte få fåren bakom mig så de rann förbi mig innan jag öppnat fållan. Fåren spridda runt fållan och vi behövde några varv för att få in dem allihop. Lillehund jobbade på hela rundan och jag var glad över att vi fixade det! Vår första IK-1 bana. 44 poäng varav 30 på hämtet.... Det finns som sagt en del att förbättra. Omdöme: Arbetar ihop djuren bra, fin känsla för jobbet.

Söndagens bana var lagd på tvären jämfört med lördagen. Nu såg grupperna bättre ut, fåren höll ihop bättre även om det fanns några utstickare som inte ville vara med alla gånger. Om man skickade vänster gällde det att hunden inte rundade den skogsholme där djurhanteringen var gömd. Innanför den holmen fanns det två mindre som hunden behövde gå utanför för att ge tillräckligt med utrymme. Alldeles för många fällor för oss och jag var övertygad om att Lillehund skulle gå innanför småholmarna. Till höger såg det bättre ut, det fanns en liten fälla där hundar som följde kanten kom in mot djuren och sedan behövde slå ut igen. Nåja, där skulle hunden vara inom synhåll, så det skulle vi lösa - tänkte jag. Höger, kan bli tight, bäst att vinkla ut honom igen före start. Tryckte ut honom lite extra, här hade jag ju hjälp av naturen att hålla honom inom synhåll. Skickar iväg honom och han hittade en bra början på bågen men den blir allt vidare (konstigt? någon har ju tryckt ut honom) och när han kommer till kanten sneglar han inåt och bestämmer sig för att det blir för trångt så han tar sikte på ån och är på väg ur synhåll i alla fall. Jag ropar in honom, ger framåtkommando och nytt höger. Zeke känner draget och går tveksamt och segt åt höger, nytt högerkommando - samma reaktion, ryter "skärp dig, höööger" och han släpper och går runt fint. I upptaget visslar jag fram och lägger honom inte förrän han startat djuren i rätt riktning. Full pott på upptaget! Början på framdrivningen är ok men sedan börjar pärsen. En stor vit tacka länger på halsen och bestämmer sig för att hon inte tänker vara med, sticker ifrån de andra framåt och Lillehund försöker parera henne utan att släppa de andra men hon bara drar så han måste iväg efter henne. Efter några övertalningar får jag henne till mig och efter en stund lugnar hon sig och stannar där, men de andra fyra står kvar där Zeke släppte dem... Hm! Hur ska det här gå till? Trycker ut Lillehund och ger ett par bort kommandon och till slut sneglar han bakåt, jag skickar höger och han hämtar resten, kommer med dem och samlar alla fem framför mig. Då hör jag publiken applådera! och inser att det varit en riktig pärs för fler än oss... Tar fåren runt mig och börjar fösningen, riktigt lugnt och på linjen. Lillehund tar styrning och känns cool trots allt strul. De två bruna tackorna i gruppen bestämmer sig plötsligt för att de inte ska vara med och de rinner iväg. Först tyckte jag att de gick rakt men naturligtvis drar de som avlöningar i sidled också och jag måste skicka upp Lillehund för att stoppa dem, styra in dem och sedan hämta dit resten - som stannat upp. Dubbelhämt igen! Lillehund håller ihop dem ordentligt på resten av fösningen och vi tappar bara tre poäng på den - för de två bruna som fick bryta ut. På drivningen är de av linjen i början och när vi kommer till fållan är Lillehund ordentligt trött och jag också för jag hamnar i samma läge som på lördagen; får spridda runt fållan innan jag öppnat grinden. Den vita tackan från framdrivningen har vilat sig och är nu fylld av ny energi och gör två ordentliga utbrytningsförsök upp mot djurhanteringen men Lillehund tar tillbaka henne, efter flera varv får vi ett läge och äntligen är fårskrällena i fållan. Stor utandning! Nio poäng bort på fållan, vi får 57 totalt varav 32 på hämtet och vårt första tredjepris. Bra betalt för en så strulig runda! Lillehund var ordentligt trött och min lille hjälte får massor av beröm från kända och okända i publiken. Kul! Söndagens omdöme: Balanserat bra arbete, fint jobb med svår tacka.

Nu måste jag verkligen se till att få ordning på utgångarna, det duger inte att tappa 7-8 poäng där varje gång! och så måste jag se till att komma ur dvalan och jobba lite mer aktivt - i synnerhet före fållan för att få till bättre lägen. Där ska vi inte behöva tappa så många poäng, Lillehund är duktig att fålla men inte hans matte ;-) Jag kollade statistiken på Vallreg och det här är första tävlingarna någonsin i min vallningskarriär där vi gått runt och fått poäng två dagar i rad! Förstår ni hur många hjärnspöken Tam och Bud bidragit med? ;-)

För övrigt kan jag meddela att baggarna blev skrämda av något i sin hage, kom upp på gården, fick syn på sina mammor, rusade in i deras hage, har sorterats bort och står numera i sin box igen. De ska få komma ut när jag är hemma och har lite uppsikt över dem... Dålig pli på dem, tydligen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket superekipage ni är! Hurra hurra! Tänk vilken känsla din Lillehund har. Fniss, det lät som de hade lånat Amanda i flocken!
Träna på!
Hälsar Mackan

Anonym sa...

Hejsan Ewa!
Så bra kämpat av lillehund Zeke.
Kram från matte med Emma som tränar på till godkänd vallhund!

Anonym sa...

Ja, det var ingen lätt flock ni fick på söndan. Verkligen strongt att få ihop den framdrivningen!