onsdag, april 29, 2009

allround

Han må fråndriva krokigt mellan mina gröna Evertar och han må dumma sig i hämtet då och då, men till vardags skulle jag inte vilja byta ut Zeke mot någon annan hund. No way!
Igår halmade vi åt småkalvarna och åt tjurarna. Zeke höll bort dem medan jag sprätte ut halmen i lugn och ro.
Sedan tog vi in tackorna. Tackorna går in och äter kraftfoder och några av lammen blev kvar ute. Lamm går inte att valla, de fattar liksom inte... Zeke och jag hjälptes åt att putta in dem. Han sätter nosen under magen på dem och knuffar dem framåt och så styr han genom att stänga deras väg i sidled. Det gick inte fantastiskt fort eller enkelt och någon rymde och fick hämtas tillbaka, men in kom lammen och alla var nöjda. Utan hund hade jag fått vänta till respektive tacka kom ut och hämtade sina ungar...
Snacka om att anpassa sig efter djurslag :-)
Mitt problem kanske är att jag är så galet nöjd med honom till vardags att jag inte ställer tydliga krav när vi tränar... Ska fundera på det ;-)

När jag kom från jobbet idag hade det äntligen blivit tillökning i fårhagen igen. En ungtacka hade fått två pyttesmå lamm, pigga och alerta tjejer. Tackan tog väl hand om dem och de verkar ha ätit så allt är lugnt och under kontroll. Hoppas de andra kommer igång nu också.

Karaktär verkar vara snabbt övergående. jag var godissugen idag när jag åkte från jobbet, men behärskade mig och lät bli att handla. Nu kom Hussen hem, med en burk lösgodis. Gissa vem som äter ohämmat? ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

En så´n gång måste man ju belöna sig, när man varit duktig och låtit bli tidigare. Det är inte karaktärsbrist, det är en grundlag./Mona

Ewa sa...

Mona, vad skönt att du verkligen förstår livets grundstenar :-)

Anonym sa...

Godis är gott och förbannat oemotståndligt.
Något annat som är oemotståndligt tillfredsställande är en bra arbetshund. Good dog Zeke-man! Heléne

Anonym sa...

Vad lustigt att du skriver att du kanske är allt för nöjd med din hunds arbetsinsats så att du blir lite inkonsekvent i träningen. Tänkte nämligen i samma banor själv häromdagen. Tänkte som så, att jag får nog sluta med de praktiska jobben för att bli mer taggad på tävlingsträning. Jag går oftast också och himlar med ögonen när vi utför praktiska sysslor. När vi tränar för tävling händer det att jag väljer att blunda en stund.....
Meril