måndag, april 13, 2009

i en annan del av Köping

...har vi tillbringat ett dygn; jag, Zeke och Rom. Anita http://www.movallarens.se/ hade bjudit dit oss och det var helt ljuvligt. Vi har tränat hund och vi har dessutom gjort det i en annan klimatzon. Grönt gräs under trampdynorna gjorde hundarna ystra. Solsken och shortsväder igår gjorde matten glad. Roms utveckling gjorde uppfödaren glad. Perfekt. Idag var det lite mer gråkallt men när jag kom hem såg det ut så här på gårdsplanen
så jag tyckte ändå att vi hade tur med vädret. Här hemma har det visst regnat hela dagen...

I bilen hem såg det ut så här:
en slagen hjälte...
Vi har tränat och vi har tränat. Däremellan har vi ätit, fikat, druckit vin och bara haft det väldigt bra. Zeke visade att högerflankerna är helt ok men vänster, innerflankerna var inte bra. Dem har vi jobbat lite med. Sedan avslutade vi med några långa hämt som inte heller gjorde någon människa glad - men för övrigt så ser det inte så tokigt ut. Ringrostig - javisst, men han har fråndrivit fint och haft ett bra tempo utan att jag behövt bromsa heeela tiden.
Rom blev väldigt förvånad över fåren. Tröga och hungriga var de och Rom undrade nog om de var dumma på något vis, eller varför de inte flyttade på sig på långt håll? Han skötte det fint och han har ett riktigt fint tempo, helt naturligt. Jag fick påminna honom om förra helgens övningar så att han tänkte rätt i flankerna även bakom fåren, men sedan gick han fint. Han klarar att fråndriva längre från mig nu och känns överhuvudtaget stabil.
Anitas hundar har jobbat riktigt bra. Det var otroligt häftigt att se Roms syster Kim. Snacka om look-a-like i vallningen :-) Likadana rörelser, lite snabbare, med en härlig inställning.

Hoppas deras utveckling fortsätter så...



(Nästan) alla helgens övningar övervakades av

Zeke och...

Moa.

Nu får det bli sängläge. Zeke och Rom snarkar högljutt och jag känner mig också ganska sliten. Härligt har det varit och nu hoppas jag få tillfälle att bjuda igen och att Anita kommer hit och testar lite snabbare får ;-) Annars gör vi snart en ny utflykt. Det där med att möta våren var inte så dumt. Nästa helg börjar förhoppningsvis lamningen så sedan får vi se hur det ser ut.







5 kommentarer:

Anonym sa...

Just när jag undrade hur helgen varit så hade du skrivit.
Vilken underbar träning du har haft. Visst är det skönt att möta våren.Så kände jag första gången vi var till Lillkyrka.
Zeke ser cool ut med framtassarna i kors.Hade tyckte väl att Rom skötte sig bra.
Ewa o Tea

Linda sa...

Låter som en underbar helg!

Igår var vi bort & tränade för första gången sen i jan. Snacka om vårtecken... :)

Mackan sa...

Åh vilken härlig påskhelg du har haft!!
Jag skulle mycket hellre ha staplat ved i solen än inventerat små manicklar till motorsågar och gräsklippare i ett lager. Men! Jag hittade hemkola och engelsk lakrits bland påsarna från en mässa. Torra, ja, men goda!

Igår dammade jag av Amanda och Co. De sprang som vanligt på mig, men TJI fick de! Jag accepterade INGET!! Varken från dem eller hunden. Men fy vad jag fick kämpa med en fläckig tjockskalle med långa - för långa - ben!

Anonym sa...

Åh, vad ljuvligt! Shortsvallning!? Det ser jag fram emot, men idag verkar det lite väl långt borta. Ser ut att killarna skött sig, och du med. Blir inte förvånad.
Heléne

Anonym sa...

Det var sååå himla roligt att ha dej och dina hundar här !
Det gör vi om tycker jag, antingen hos dej eller hos mej eller både och.
Kram från Anita