söndag, april 05, 2009

toppenhelg

Vi har verkligen haft en toppenhelg. Ett bra gäng, helt suverän mat och fika-service, toppenfår (kan inte låta bli att tycka det - ja, det var mina...) och en instruktör som såg små saker som gjorde stor skillnad.
Peter och Sarah har ju varit här några gånger med sina aussies och fick nu vara med på sin första kurs. De har fått jättemycket med sig och bra läxor att jobba vidare med.
Sedan var det tre kullsyskon; Tuulas Tim, Maries Hedvig och Kickis Malte. Fina unghundar som var ganska olika men visade väldigt fina takter. Tuula och Marie har lite mer intensiva hundar som "kan själv", Kickis hund är ranglåg hemma och behöver komma underfund om att han kan och att han får.
Ninnies Kate gjorde stora framsteg under helgen. Matte var inte så nöjd eftersom hon hade lite andra referensramar än vi andra, men med den utvecklingkurva de hade i helgen har de snart kommit mycket längre än de var i höstas.
Anders Jinn visade upp en helt ny sida - och Anders också. De hittade ett annat sätt att jobba som passade både Anders och hunden väldigt bra. Jinn landade och började gå riktigt, riktigt fint. Och Anders var lågmäld och konstaterade att tramsindex var mycket lägre än tidigare. Klockrent uttryck!
Igår noterade Eva att Rom behövde hjälp för att inte bli grund bakom djuren och att han hakar i fåren och driver dem istället för att fortsätta tänka runt. Det blev väldigt uppenbart när han skulle ta ut dem från staketet och fåren knallade iväg jäms med staketet och den lilla hunden följde efter och såg nöjd ut ;-) Lite trekvartsträning senare var det sååå mycket bättre :-) Idag lade jag på lite höger- och vänsterkommandon igen och nu blev han inte alls lika störd som tidigare när jag provat. Vi får komma ihåg att ta med dem ibland. Idag kunde jag justera temot både i flankerna och framkommandot :-) När jag säger justera, menar jag förstås öka...
Han har en härlig inställning till träning, tycker jag. "jaså, vill du ha det sådär? Det kunde du väl sagt från början" och så bara köper han det.

Dagens väder var inte lika ljuvligt som igår men helt ok. Lite regn i morse innan vi började och sedan har vi haft både sol och moln. Molnet på min himmel annars är väl att jag körde på ett rådjur igår när jag åkte från kursen, så nu behöver bilen repareras lite igen. Servade den i veckan... Det är bara ett par extraljus och behållaren för spolarvätska som behöver bytas, värre gick det för rådjuret som blev köttfärs... Inte vi vår frys dock.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken toppenhelg du fick. Vad roligt att det går bra med Rom. Han är för underbar den killen.
Dina pojkar måste få träffa Tea nu för nu luktar hon gott.(löper)
Vi körde på ett rådjur när bror min hämtade mig ifrån Härjedalen. Inte en skada på bilen men rådjuret dog direkt. Otrevligt men tur att du klarade dig utan skador.
Våran träning blev med blandade resultat. Nyttigt som bara den att få nya får och olika hagar hela tiden. När jag kom hem fick jag se att snön är nästan borta i ena hagen. Så nu så....
Ewa o Tea