måndag, april 06, 2009

smitare

När jag ringde verkstaden för att beställa reparation efter rådjurskrocken sade de direkt att jag skulle anmäla det till försäkringsblaget för extraljusen var inte billiga. När jag började kolla försäkringsbolagets skadeservice så gick det så sakteliga upp för mig att jag borde ha ringt polisen. Tänkte inte på det... Så här står det på Wikipedia om viltolycka:
"Enligt Jaktförordningen är du som förare skyldig att anmäla en viltolycka (kollision med älg, hjort, rådjur, vildsvin, lodjur, järv, mufflonfår, björn, utter, varg och örn) till polisen. Det gör du genom att ringa 112 efter att du varnat andra bilister och markerat ut viltolycksplatsen. Gör du inte detta, betraktas det som "smitning" och det är belagt med böter."
Hm...
Jag ringde i alla fall polisen och berättade att jag kört på ett rådjur i helgen och fick ett väldigt barskt "och varför ringer du inte förrän nu?" till svar. Nåja, det gick bra. Jag förklarade att djuret var dött och omhändertaget och då blev farbror polisen riktigt nöjd. Först då slog det mig att det säkert kommer in samtal där djuren har kravlat/haltat från platsen och där man larmar långt efteråt.
Till något roligare. Den där historien fortsätter i morgon med skadeanmälan och dokumentation via verkstaden. Så komplicerat det blev.

Idag har vi rastat av träningsfåren lite. Kors i taket! Det gick och träna hemma :-) Long time ago... Jag tänkte att fåren kanske behövde en lätt övning idag efter helgens hårdkörning. Zeke har drivit och han har hämtat och idag var fokus på att han själv ska känna av tempot. Jag hamnar så lätt i att jag styr och bromsar istället för att se till att hunden tänker själv. Han fuskade lite men i det stora hela såg det inte så tokigt ut. Ringrostigt, men väldigt mycket bättre än för en månad sedan i Falköping ;-)
Det är blött och lite isigt i träningshagen men någon dag till med fint väder så är vi igång sedan. Det börjar trilla in anmälningar till sommarens kurs - det ska bli kul.

3 kommentarer:

Mackan sa...

Åh Ewa, är du inte med i Älgskadefonden? Då slipper man betala självrisk vid viltkollision. Får jag värva dig? Då får jag en trisslott och om jag vinner kan du få en flaska Single Malt av mig.

Kanske man skulle åka norröver när ni tränar någon helg? Får jag det?

Haha, ordverifieringen är OVELUS. Ska kalla ove brandman för det tror jag.

Strössel sa...

Hmm.. jag tänker på det där med att köra på ett mufflonfår. Undrar om polisen skulle tro sina öron...

Ewa sa...

eller hur?! hur ofta krockar man med en utter? tänk vad man lär sig...