söndag, november 10, 2013

lite annat att tänka på

Idag hade jag och Heléne planerat att åka till Bråfors. Framförallt för att träna ungdomarna och främst Four skulle få träffa på lite trögare får som han var tvungen att jobba på.
Hussen skulle vara hemma så Rom hade uppsikt/sällskap så jag bestämde mig för att ta chansen till lite egen tid till Four. Det kunde vara nyttigt för honom att åka på utflykt själv och jag behövde tänka på något annat än hur Rom mår.

Sagt och gjort. ingen kamera var med så det blev bara ett par mobilbilder. Här är det Heléne och Jovi som tränar ränna. Eller om det mest är Heléne som tränar? ;-)

 
Usch, jag saknade att träna Rom :-( jag såg så många roliga övningar som han hade kunnat få prova på, markerna i Bråfors är utmanande och går att göra mycket roligt av men nu gällde det att göra bästa möjliga av dem för Four.
 
Till en början var han stimmig och ofokuserad och baggarna sprang. Man kan ana ett visst samband där men det var svårt att övertyga unge mannen om att lugna sig eftersom fåren inte gjorde det förrän han varvat ner och så länge de sprang så... sprang han ;-)
Nåja, till slut hittade vi lite lugn och fokus och han föste på ganska bra. Andra vändan gick vi bara en "lång" promenad där han inte skulle tänka "runda/stoppa" men för övrigt fick promenaden hamna där den hamnade. Början och slutet var riktigt bra, i mitten tappade han fokus en stund. Heléne hade filmat en stund där i mitten och det var väldigt, väldigt nyttigt att se. Matten måste ha trampat i sirap eller något, eftersom hon går så extremt långsamt och blir efter trots att hund och får skrittar...
 
Jovi tränade hämt och tog sig riktigt bra. Kul att se att det går att styra henne nu utan att hon segar ihop. Gemma tränade flanker och hon surade ihop en stund, men skam den som ger sig. Efter ett maratonpass tror jag bestämt att matten hade fått gehör för sina idéer, även om det var svårt, svårt även sedan. Den hunden går alldeles fantastiskt fint med djur, men det vore ju bra om det gick att svänga också ;-)
 
Rom då? Ja han var ju kvar hemma. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om honom mer än att han inte är frisk. Däremot är han piggare och gladare och inte riktigt så vinglig/stapplig även om fram- och bakände inte är riktigt synkade alla gånger. Han kissar inte så länge nu och dricker inte onormalt, så det måste väl ses som ett framsteg. Men juste är han inte heller...
 
Igår eftermiddag var vi till Ica-lagret i Borlänge på studiebesök. Jag har ju en bror och en systerson som jobbar där och igår var det visning av den ganska imponerande anläggningen. Mest imponerad var Linn, som hittade en truck som hon kunde "provköra"...
 
 
 

1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Nej Rompa såg inte helt just ut, även om han var glad och sprallig syntes vissa kordinations problem. Tycker lillen skötte sig fint. Han försöker och lär. Sista passet tror jag kommer att sätta spår, och bra sådana. Krama sjuklingen från oss.