söndag, november 24, 2013

ytterligare konsekvenser

Förra helgen tvättade jag köksfönstren, den här helgen frostade jag av frysen... Finns det ingen som har en tävlingshund att låna ut, det här kan ju sluta hur illa som helst ;-)

Efter Katastrofen i Norrby som jag beskrev igår var Ullakaren här och tränade och idag kom Sarah förbi med sin valp Ellen, så helt avdankad är jag inte. Men det känns som det är mycket unghundsträning just nu...

Idag har Four testat ungtackorna. Nya djur och ny miljö med stora ytor och gott om plats att upptäcka hur det fungerar att vara vallhund. Det gick över förväntan även om det var lite svettigt för matten att hinna med. Han fick både gå runt och täcka gruppen och gå och fösa lite utan så mycket stöttning/styrning. Jisses, vad det händer mycket i den lilla skallen nu.

Kameran var inte med - så det blev ett par mobilbilder igen.


Det var roligt att se att han kände av djuren och plockade ut det avstånd som behövdes. Lite het och snäv när han skulle stoppa dem men inga dumheter eller överslag. Bra där, lille Stroppen :-)

Det där med snäv och grund är något som jag kommer att lägga en del energi på att få bort, utan att för den skull trycka ut honom eftersom hans flanker inte ser ut att bli något stort problem. Jag tog ett kort pass på baggarna också när han vilat en stund och var riktigt nöjd med mig själv att jag kom på en övning som lurade honom att öppna upp. Sådant är kul! På köpet kommer han in riktigt bra i delningar, även om det där med att hålla upp djur är en konstig övning.  Kul kille det där :-)

1 kommentar:

Helénes klotterplank sa...

Ja, det här verkar allvarligt!! Tror nästan du blivit lite av en husfru :-o Tur det kommer lite elever som håller dig utanför hemmet en stund. Kul med Four. Han kommer bli en kul prick att följa... om man hinner med dvs :-)