söndag, november 27, 2005

mina bästa grabbar (den här veckan)

Veckans bästa goá gubbar på Lisselqvars farm är utan tvekan Tim och Zeke. För att inte någon ska tro något alldeles felaktigt så kan jag meddela att Ulf inte ingår i "tävlingen"... Tim fjording är bara så fantastiskt härlig. Idag gick vi på promenad och Tim, snart 28, fick ett stolle-spel och bockade och grejade när vi skulle gå hem. Sedan sprang vi hem (mattes dåliga kondis gjorde att det inte blev så långt) och Tim travade på med ett alldeles fantastiskt steg och höll mitt tempo i slakt grimskaft... Åh, vad jag tycker om den hästen! Tinto Stolleprov, snart 27, blev helt stollig av att vara ensam i hagen i tio minuter och rusade omkring och slog bakut. När vi kom springande tillbaka travade hon omkring med svansen över ryggen och jättesteg i hagen - hon är fräsch, måste jag säga...
Nästa pristagare Zeke har förvisso testat gränser inomhus - går in i rum där han inte får vara etc. men jag var riktigt glad efter dagens träning i fårhagen. Nu har han fattat att det finns en dimension till i det där med vallning; det gäller inte bara att ha koll på fåren, ibland måste man lyssna och lyda också... ;-) Helt ny upplevelse för honom! Han skötte sig så fint och han försöker verkligen göra rätt. Jag får se upp med arga rösten - ett hårt Ligg gjorde att han lade sig hos mig istället för mot fåren...

Bud överraskade med att gå riktigt ruggigt bra, men det var som jag trodde - det fanns inget tålamod alls och han låter fåren få ut för att han tar fel kommandon :-( Han orkar helt enkelt inte med... Men det var häftigt att han gick sååå bra... Han är kanske veckans "bubblare" ;-)

Inga kommentarer: