söndag, januari 12, 2014

hänt sedan sist

Och så har det gått en vecka igen. Det börjar närma sig bokslut på jobbet så det är intensivt nu. I fredags blev det plötsligt vinter också och kallt så nu har det varit lite mer pyssel med djurens vatten som ska tinas upp. Nya småkalvarna har i alla fall inte kommit och det är ju lika bra om det dröjer så att det kanske slår om igen till lite mildare temperatur.
Hundarna har det lugnt i veckorna. Rom kan fortfarande vara med Husse på jobbet, vilket är jätteskönt. Medicinerna har gjort Rom extremt hungrig och han stjäl som en korp. Häromdagen åt han djupfryst fisk, till exempel... Idag körde jag Rom en stund på ungtackorna och efter en stund insåg jag att lössnön var mycket mer tungsprungen än vad jag hade tänkt så han blev ordentligt trött i sina små muskler. Jag parerade med en halv kortisontablett till och hoppas att det räcker. Det är väl så det ska bli i framtiden, att jag lär mig att anpassa hans kortinsondos utifrån aktivitet och hur han mår.

Four den lilla filuren fortsätter sin väg som vuxenlivet. Häromkvällen fick jag den inte så briljanta idén att testa att köra honom lite inne hos baggarna. Baggarna som blivit väldigt sturska och stridslystna, plötsligt... jag fick rädda Four och ta in Zeke för att läxa upp de värsta kaxpropparna och han fick både ordentligt med däng och dela ut några riktiga snytingar i bagg-näsorna. Idag när jag skulle ta ut baggarna kunde jag inte trycka ut dem utan fick ta hjälp av Rom för att få ut dem från stallet. Helt knäppa är de!


Det var längesedan jag skrev något om Scott Drever... Till exempel skulle jag kunna skriva om att han var inblandad i att jag stukade tummen förra helgen (de flesta av er har sannolikt ingen aning om hur handikappad man blir av en stukad tumme) eller att han höll mig vaken i går morse när Hussen åkt på älgjakt. Scott har en alldeles speciell teknik för att gnälla på både in- och utandning. Eller så kan jag berätta om att han varit ute och jagat idag och då blir man såhär trött :-)


Inga kommentarer: