söndag, januari 26, 2014

Mer farmande

Den här bloggen är inte längre att betrakta som en blogg, utan har fått någon slags Hänt-i-veckan-karaktär.
Den här veckan har innehållit lite av varje. Rom tog nya prover i fredags. Under tiden som vi väntade på provsvaret fick jag se ett tydligt bevis på att det inte var så länge sedan han var riktigt, riktigt sjuk. Håren har inte ens hunnit växa ut där han var rakad efter ekg, provtagningar och ultraljud. Det känns som vi levt i den här Addisonvärlden så länge men det är ju bara ett par månader sedan...
Den päls han har är lite tunn, hans ståtliga krage och svans ser lite skamfilade ut, men det har jag förstått är en vanlig reaktion efter diagnos. På bilden ser han också mjällig ut men det har jag faktiskt inte tänkt på live.
Värdena var för resten fortsatt bra. Kaliumet något lägre och natriumet något högre. Precis som det ska vara, veterinär Per är nöjd med utvecklingen.



I veckan kom det också några nya gårdsmedborgare. Sex kalvar flyttade in från Rättvikstrakten. Det var "bara" -14 grader den kvällen så täckena åkte på direkt.

 Men vi har förbättrat designen lite. Biltemas hundtäcken, största storleken. De är lite korta till de stora kalvarna men även i år har vi fått en liten plutt som är mindre än de andra, på honom är det alldeles lagom. Tanken med täckena är att de ska hjälpa till att hålla kvar kroppsvärmen, inte egentligen att de ska värma så mycket.
Dock hade de en brist, de halkar fram. Lätt avhjälpt med öljetter och balsnören ;-) som svansrem, så nu sitter de bra.


Hela raden.


igår firade jag och Rom de fina värdena med lite jobb. Halmade hos tackorna, stängde ut dem, hämtade ungtackorna och ställde dem i tackornas utrymme. Tog baggarna från stallet och flyttade dem till ungtackornas hage, flyttade ungtackorna till stallet och öppnade till tackorna igen. Lite logistik där ;-)  På tisdag kommer fårklipparen vilket är välbehövligt. Så här ser de ut innan... Nu står de inne på tork tills han kommer



ungtackorna, behöver också ansas...


Jag klippte mig också i fredags, men det blev inte lika stor skillnad som jag hoppas att det blir på fåren.

Allt det här innebär mer jobb. Kalvar som ska ha vatten, pysslas med, kraftfoder och hö. Ungtackor och tackor som ska ha både hö och vatten och de är ju väsentligt fler än baggarna som gått inne men som nu är ute och äter ensilage.
Idag tog jag med mig en liten hjälpreda när det skulle matas. Four tyckte att det var en mycket konstig övning jag föreslog. Skulle han står där och trycka när tackorna stampade åt honom? - Hm, skulle inte tro det, sa han. Så nu blir det inomhusträning för honom, vilket i och för sig är helt enligt planen. Han kommer att utvecklas massor av att få hålla bort tackorna när de ska fodras. Han ska bara förstå det först ;-)





Och här inne växer småkatterna och gör allt mer rackartyg...

1 kommentar:

Mackan sa...

Men vad gulligt av er att ha täcken på kalvarna! Jisses vad många bässar ni har nu.