lördag, juli 18, 2015

Bråfors dag 1

En trevlig dag med bra flyt på hela tävlingen.
Dagens första aha-upplevelse var att det var trångt. Hunden kunde gå utanför holmen, men då såg den inte djuren förrän den var i jämnhöjd med dem, eller så kunde den gå innanför holmen och då var det för trångt. De flesta hundarna gick innanför och fick väldiga problem, jag var helt säker på att Four skulle gå utanför - och sedan var jag mest rädd att han skulle springa vilse och hamna i hanteringen eftersom jag inte såg honom. Men nejdå, han höll innerkant och slog när holmen tog slut, men då hade han redan påverkat djuren som börjat röra sig bortåt så det blev bara ett litet slag. Sedan tog han sig runt, styrde upp och så var vi "på banan" igen. Naturligtvis kunde hundarna gå höger också, men då blev hämtet också dolt. Det var ett fåtal som vågade sig på det och med blandat resultat.

Resten av rundan gick fint. Four skötte sin del, jag blev lite vilsen när vi kom till drivningen och jag inte hade koll på vilken sida av vilken holme jag skulle till (suck, det var ju jag som ritat banskissen...) och sedan trasslade vi lite i malteserkorset. Fåren gick inte igenom så Four tryckte dem hela vägen och då blev han lite tight och ruff när han skulle runda dem sedan.
Nåja, 84 poäng räckte det till och en sjätteplats. Ytterligare några poäng till unghunds-SM...



Kanske inte värt att fira, men gott med lite mousserande vin efter en lång dag
I morgon tar vi nya tag. Jag ska försöka hitta lite bättre skärpa och efter vår runda ska jag debutera som domaraspirant. Spännande värre

Inga kommentarer: