söndag, juli 26, 2015

IK-2 debut

Sädår! Nu har vi varit i Västerrå på tre dagars IK-2. Kameran var också med men stannade i bilen hela helgen så det är begränsat med bilder. Jag har desto fler bilder och intryck på näthinnan men det är ju svårt att publicera dem...
Först och främst måste jag bara tacka X-läns VK för fantastiskt fina tävlingar - både mark, djur, servering och arrangemang är i toppklass. 60 starter per dag och bara fina, lugna utställningar - hela dagarna. Trevlig stämning, glada miner och bra flyt på hela tävlingen gjorde att det kändes som dagarna gick fort.
Som grädde på moset hade jag fått tag på boende hemma hos Carina. Hon och Roland hyste närmare tjugo personer och vi hade förstås jättetrevligt på deras loge med fantastisk mat på kvällarna, många skratt och lättsam stämning där alla hjälps åt.

och så var det tävlingarna... jag försöker mig på en sammanställning:



det ser ju faktiskt inte så pjåkigt ut om man tittar på totalen. Det gäller bara att få ihop allt vid ett och samma tillfälle...

Men framförallt måste vi få till delningarna. Idag lyckades jag hjälpa honom till en lugn delning på första försöket där domaren rimligen drog för tvekan innan han kom in. När han väl bestämt sig agerar han bestämt och stadigt så det är den där tvekan som vi måste få ordning på. Och det tror jag att vi får.
Annars är det största problemet min ringrostiga timing. Vi har inte gjort några riktigt stora utflykter men jag har verkligen svårt att se. I dagens störtregn med prickiga och lite immiga glasögon blev det inte bättre... men även de andra dagarna har jag varit tveksam och inte riktigt litat på att jag ser. Det är nästan två år sedan jag tävlade IK-2 och det går snabbt att tappa djupseende och avståndsbedömning. Jag hoppas och förlitar mig på att det går att träna upp igen. Vi har haft grindmissar varje dag men det har varit så de har strukit grinden på utsidan så vi är inte helt ute i det blå.

Four har gjort det bra. Jag har inga synpunkter på delningarna - jag vet ju att de måste slipas till. Jag är jättenöjd med hans hämt, förutom dagens framdrivning där det blev tungt fram till grinden och han styrde inte upp djuren som jag hade tänkt. På fråndrivningarna har han tuffat på i ett stadigt tempo och gjort som jag visslat. Han tar kommandona och lyssnar bra. Gårdagen bjöd på sned framdrivning och då var Four lite motsträvig i att styra upp djuren, han hade ju så bra riktning på dem rakt mot mig... Han tog signalerna men blev lite passiv av pressen med många signaler - då var det skönt att se att det släppte direkt när jag kunde tuta på honom framåt och han fick lite peppning. Det tar sig med den lilla filuren.

 trött hund efter väl förrättat värv.


 Det är vackert i Hälsingland.

Nästa tävling blir en IK-1 nästa helg. jag hade anmält till båda dagarna utanför Uppsala men kom bara med på söndagen så på lördagen får vi hemmadag. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska planera Fours tävlingshöst. Vi borde ut på någon mer IK-2 innan unghundscupen i september.


 

Inga kommentarer: