lördag, september 30, 2006

stolt som en tupp

blev jag efter dagens träff med arbetsbeskrivningar av klubbens unghundar. Både matte och Zeke fick så mycket beröm och fina ord att matte blev alldeles väldigt glad ;-)
Vi såg många fina hundar idag. Tyvärr var det många av de kallade som hade förhinder så det får bli ett uppsamlingsheat senare i höst, men det gjorde även att vi kunde titta på de unghundar som inte är helt klara och nästan alla de bestod av Zeke och hans syskon. Fem kullsyskon visade upp sig och de är rackarns fina allihop! Fantastisk djurkänsla och väldigt lyhörda är de gemensamma dragen hos valparna, sedan finns det en del olikheter i arbetssätt förstås, men jag är helt säker på att det är valpar/unghundar som kommer att visa framtassarna på tävlingsbanorna framöver och det kommer att bli kalasfina arbetshundar.

Så mycket mer har vi inte hunnit idag. Bud fick ett mycket kort pass på hela tackflocken idag och han gick riktigt bra, lugn och samlad och har huvudet med sig :-) Imorgon planerar jag att skilja av träningsfåren och släppa nya baggen till tackorna. Det innebär att träningsfåren kommer att få en ny hage och förhoppningsvis att det kommer att bli lite annorlunda träning med dem. Jag har till och med en teori om att det ska gå att träna hämt med dem om jag ställer ut dem på en vall med lite mer gräs... Då kanske de står still så att vi kan jobba med Zekes hämt. Dessutom kan det bli lite riktigt jobb för Lillehund när vi ska skilja av grupperna. Kul!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ewa
Du får akta dig så Du inte blir en sån där "kattant", med 100 katter. Du tränar väl i helger ibland. Tänkte jag skulle göra en utflykt åt ditt håll. Kanske vi skulle kunna träna hämt tillsammans på det där gärdet. Jag har svårt att få till det med just hämt, har så liten fålla och fåren står inte still o s v. Tassa är förstås väldigt osäker på höger och vänster också.
Hälsningar
Mona

Anonym sa...

Nååå vad gillade du Köpenhamn då...våran bakgård ;-)
Vi e där alldeles för sällan. Men visst e de fint å bo på landet och ha nära till en sån bauta stad ;-)
Och sträcker vi på oss (nåja vi får gå en promis på 500 m oxå) så kan vi se dit över sundet.
Var på bia i fredags och såg "Click", lånsökt story men popcorn e ju alltid gott på bio ;-)
Kram, Kitty