onsdag, september 20, 2006

totalt utanför planen

ikväll tränade jag hundarna igen och nu tänkte jag att Bud skulle få göra roliga saker som vi inte tränat på länge; delning, hålla isär grupper, dubbelhämt - sådant gillar han... Jag lovar att så arg som jag varit på honom idag var det länge sedan jag var och han var fullständigt slut efteråt och svalkade sig både i bäcken och badbaljan trots att det inte är särskilt varmt. Han kommer förmodligen att ha ordentligt ont i tassarna efter det passet... Varför i hela friden körde jag då honom så hårt nu när planen var att vi bara skulle ha roligt??? Naturligtvis hade jag inte förutsett att han plötsligt inte skulle komma in i delningen. Han höll ihop fåren och det var helt omöjligt att få in honom. Jag var tvungen att ta hjälp av ett staket för att skapa en lucka och kalla in honom och hålla honom där men när han skulle hålla isär grupperna plockade han ihop dem. Och så där fortsatte det; han kom in ibland men om han gjorde det, så vägrade han att hålla isär grupperna... Jag höll på att bli galen! men att bli galen hjälpte inte idag heller!
jag var arg, Bud var totalt slut, fåren klistrade ihop sig och jag tänkte att "han ska fixa det om det så är det sista han gör..."
Efter att jag tagit ut resten av flocken och gjort några delningar lyckades jag få in Bud i en lucka som var så stor att jag kunde klappa om honom och helt sonika vända honom åt rätt håll, gå bredvid honom och säga framåt och peppa honom och visst... Då höll han isär grupperna och någonstans tror jag att 25-öringen trillade ner i hans hjärna. Men vilken pärs!!!

Gudskelov hade jag tränat Lillehund innan. Det hade inte varit särskilt pedagogiskt att plocka ut honom efter den urladdningen... Jag testade lite nya övningar med honom ikväll; jag stod på bredvid honom på cirkeln och sade framåt, efter ett par steg kommenderade jag höger om jag stod på hans högra sida och det var rackarns svårt att få honom att gå höger där utan att backa och runda mig. Till vänster gick det bättre men han tyckte att det var en konstig övning. Matte har en teori om att han kommer att bli mer lyhörd för höger och vänster om jag varierar situationerna. Idag var han tvungen att få mycket hjälp eftersom övningen i sig var svår, men då kom höger- och vänsterkommandona liksom med på köpet. Värt ett försök i alla fall! Jag har nog hjälpt honom för länge och lagt på kommandona för sent, någon som har några tips på träning av höger- och vänsterkommandona?

Hussen har åkt till Idre. Han pratar om en fjortontaggare (älgtjur med stora horn för er som inte är insatta i vokabulären) som har varit synlig på deras jaktmarker... Ikväll ska jag lugna nerverna efter Buds träning med en vitlöksbaguette med färska kantareller och skinka och kanske en öl. Eller en Viru Valge kanske? ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hupp och hum! Vet hussen att så fort han är borta dansar du i barskåpet? ;-D
Har du vägarna förbi Hedåker nåt får du komma och valla bässarna lite. Hagen är ca 40x80 meter och inte ett sorkhål. Jo ett förresten.
Hälsar Mackan som dansar i barskåpet fastän husse är hemma. ;-D

Ewa sa...

hehe, lova att inte berätta för honom ;-)
När är du hemma på kvällarna? Jag har lite ont om helger lediga framöver... Men Lillehund behöver träffa andra får!