söndag, september 23, 2007

rackarns elände

Nästan sextio mil i bilen, tretton timmars utflykt och bara ett hämt... Verkar inte det lite onödigt?!

IK-1:an på Muskö bjöd på en förhållandevis liten bana på ett ganska trångt fält, fåren verkade jättebra och det var fint väder... Jag skickade Zeke höger och klantade mig genom att lägga honom bakom mig vilket fick honom att starta bakåt och han stack iväg ut i högt gräs och ruff istället för att hålla den bana jag hade tänkt ut, försvann utom synhåll, möjligen på väg till uppsamlingsfållan? nejdå, han kom fram på en helt ok bana - bortsett från att början var för vid var utgången helt ok. Han stannade lite kort i draget och tryckte på ordentligt i upptaget tills han fått loss fåren från utställargubben. Så fort fåren "lossnade" lade han sig och tog sedan styrning och tempo hela framdrivningen. Fåren gled ut i draget, till höger från mig sett men jag blev aldrig orolig, han täckte så bra, tyckte jag. När de kom upp och skulle runda mig och pinnen flyger Zeke in i flocken och en tacka kastar i sidled. Tack, säger domaren och jag fattar ingenting... Vad var det där??? Första analys på väg tillbaka; förmodligen var det den tacka som hela tiden drog i sidled, kanske kände han att han höll på att tappa henne? Goa vännerna i publiken (tack Helen!) hävdade bestämt att tackan tacklade Zeke minst lika mycket som han tacklade henne...


Tack och lov var filmkameran med och jag satte mig och tittade (det gick ju ganska fort...) och då såg jag vad som egentligen hände: Rätt av mig, tackan var snett framför de andra hela sista halvan av framdrivningen och hon tog aldrig riktigt styrning, när de skulle runda mig och jag lade Zeke för att få en bra flank, kastade hon sig åt vänster, ut i ruffen, samtidigt kastar sig Zeke fram för att hinna stoppa henne och de springer faktiskt mer eller mindre ihop. Zeke och tackan försvann över ett krön men han kom tillbaka med henne och såg ut som att "ha, jag hann, här är hon, var ska vi nu...?" Jaja, inget att säga om den diskningen men efter att ha sett filmen är jag glad över att ha en hund som till varje pris vill hålla fåren kvar - hade han legat kvar och släppt henne hade jag blivit riktigt bekymrad. Vi får väl jobba på att han ska orka hålla ut även i sådana där lägen men det fanns faktiskt inte mycket plats...
Utgång 16, upptag 9, helhetsintryck: Fin utgång , bra framdrivning (det var ju inte mycket annat att kommentera...)


Nog om det och Majsan klev av i fösningen eftersom Rex inte lyssnade. Desto roligare att Anders och Iza debuterade med en tiondeplats och 65 poäng och Helen och Manne vann! på 78 poäng! Stort, stort, grattis!!! Kolla hur Manne studerar resultaten:


Hm, prisutdelning... och här får man sitta och skämmas ;-) Jag kollar fåren så länge...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, så tråkigt! Tur att du hade kamera och vänner som kunde bevisa att Zeke inte gjorde dumheter.
Vad roligt för Helen och Manne, vinnst och allt. Nästa gång är det din och Zekes tur./ Heléne

Mona sa...

Trist när det blir så där. Det är så mycket som ska klaffa. Bra att kunna konstatera vad som verkligen händer. Det är bara att hoppas på bättre tur nästa gång. Den kommer ju, då blir det ni som vinner, bara en kan vinna. Zeke är ju jättefin.
Helen och Manne är också jättefina, roligt att de vann./Mona

Anonym sa...

Tjaba! Tur att det fanns en film som gjorde att du slapp tveka över din hund och grubbla ihjäl dig!
Bättre lycka nästa gång!

Du får nog förklara hur ni bygger upp ett malteserkors? Hur ska fåren gå där?
/Mackan

Ewa sa...

Malteserkors: Byggs av åtta grindar så att de bildar två vinkelräta korridorer. Som ett plustecken, alltså. Fåren ska gå rakt igenom "rakt fram" och sedan rakt igenom "från sidan". Blev det där begripligt? Det är ganska lätt att tappa ut fåren på sidorna, att de svänger av istället för att gå rakt igenom - om man lyckas få dem att gå in alls ;-) Korset är dessutom trångt och något får slinker lätt på sidan...

Anonym sa...

Mackan här:
Du det lät HIMLA skoj!
Mindre skoj med ditt nästa inlägg idag...fy så sorgligt.