onsdag, juni 14, 2006

kurs, fästighalsband och annat

Ikväll ska vi ha vallningskurs hos oss. Det är en kombinerad nybörjar- och fortsättningskurs som normalt kursar hos Gunilla men idag ska de få testa lite rörligare får och större ytor. Det ska bli spännande att se hur får, förare och hundar reagerar.

Zeke har utvecklat en fantastiskt bra teknik på att plocka av sina kompisar fästinghalsbanden... Scott Drever gillade inte sitt så han var snabb att bita sönder spännet när väl Zeke hade plockat av honom bandet :-( Jag får göra en liten hempulkonstruktion med Scotts halsband. De andra halsbanden hittar jag i allmänhet hela där hundarna lekt intensivt. Vad glad jag är att halsbanden är giftfria när Zeke håller på så där.

Sigvard Bernadotte växer och utvecklas fint. Han börjar bli riktigt livlig även om han fortfarande somnar gott i sängen eller soffan med oss. Igår satte han på sig träskorna :-) Vet ni hur pigga kattungar låter när de springer (klampar som om de skulle ha träskor) så förstår ni vad jag menar ;-)

Zeke och Bud tränade ett pass i går. De har vilat under värsta värmen men igår var det slut på vilan. Buds pass blev ganska långt eftersom han hade alldeles för mycket spring i sidled i sina ben men Zeke skötte sig fint. Han börjar bli lite ivrig, gossen ;-) så nu händer det att jag får säga till honom att hejda sig *glad* Han gjorde sitt längsta hämt hittills när någon annan tappade fåren och de var på väg att dra iväg, Zeke rundade dem fint och stannade bakom. Sedan kom han knallande med dem...

Inga kommentarer: