torsdag, juni 22, 2006

tränat lite igen

Det är lite si och så med träning nu :-( Eftersom kalvarna är ute på bete nu har fåren fått flytta till en annan del av hagen. Dessutom fick vi ett lamm till i helgen (så liiiten, jag hade glömt att de är så små) och mamma Får vaktar sitt lamm alldeles fasligt mycket. För att kunna träna måste jag ta hem hela ligan (igår fick jag bära lilla lammet eftersom mamma Får blev hyperstressad av att bli vallad) och så har jag Stevie Wonder springande runt mina fötter... Förutom ett lamm i famnen och ett runt fötterna skulle jag hålla reda på att de andra inte fick för sig att gå "den gamla vanliga vägen" som nu går rakt igenom kalvarnas hage och när Bud var framför mig och stoppade fåren så var det några som vände.... Det var helt enkelt en enda soppa. När alla är inne ska jag sortera ut träningsgruppen och gå ut med dem samma väg och när jag tränat färdigt ska resten av gruppen ut igen och då ser det ut som när vi går in... Jag har beställt fårgrindar som jag ska bygga fålla av och sedan räknar jag med att det blir väldigt mycket lättare. In med gänget där, plocka ut några lämpliga och träna. Öppna grinden och släpp ut dem när vi är klara. Låter lite enklare ;-)
Jag och Tuula tränade i alla fall igår. Bud gick inte bra... Lång vila och ganska hårt arbete innan fåren var på plats i hagen gjorde honom "på tå" och jag fick bara ner honom på tassarna några korta stunder *frustrerad*.
Zeke föser/fråndriver en del nu, och så varvar jag med större bågar på cirkeln. Snart måste han väl fatta hur man hämtar får, hoppas jag. Vi ska gå kurs för mr. Jim Cropper i början av juli, han kanske har patentlösningen.

Skönt med några dagars ledigt nu. Här i Dalarna vet vi hur man firar midsommar ;-) så imorgon bär det av på logdans med traktor och lövad vagn. Det ska bli skoj. Sedan har vi ju en match att se fram emot på lördag em. Dags att putsa upp dobbskorna ;-)

Nu ska jag ägna mig åt mina stackars hundar som tillbringat nästan hela dagen i hundgården. Det är svalt och skönt där på kvällarna men jag får lite dåligt samvete för att de blir ensamma så mycket... *pjoskig*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Ewa med flock!
Det blir säkert mycket lättare att träna när du får till en fålla.
Kul att träningen går frammåt med Zeke.
Vi kommer att ta det lugnt på Midsommar, middag med barn och barnbarn.
Så det är ingen risk man får leta efter huvet på Midsommardan.
Ha en jättefin Midsommar!
Anita o bc ligan!

Anonym sa...

Ja det lät ju som en riktig soppa ;-) håller med Anita om att en fålla blir nog himla bra ;-)
Det är väl i Dalarna man ska va till midsommar eg. Men midsommar i Skåne är ju klart bäst ju *LLLL
Kramiz från Kitty m flock
ps Anitas o Hasses midsommar låter ju vääääääldigt lugn ju *LLLLLLL har för mig att det är en hel hoper med barn barn......