söndag, januari 21, 2007

Zeke nötvallare

Zeke har påbörjat inskolningen till nötvallare idag. Han och jag gick runt lite bland tjurarna och flyttade dem i lösdriften. Jag ville bara se hur Zeke reagerade och om tjurarna reagerade på att det var en annan hund. Zeke tyckte nog mest att det var konstigt - han var inte alls säker på vad han förväntades göra men han tryckte bort tjurarna från foderbordet och flyttade dem utan bråk. En av tjurarna gick emot honom och då slog Zeke ner frambenen i halmen och spände ögonen i honom, tjuren blev så förvånad att han vände och Zeke rätade upp sig igen med en min som sade "aha... var det så man gjorde"
Det finns all anledning att tro att det kommer att fungera :-)
Tam kommer att fortsätta som arbetshund bland tjurarna, men vi behöver veta att Zeke fixar det om vi behöver backup. Tam höll bort tjurarna idag när vi mockade och halmade och han gör det så bra, men när vi gick på promenad markerade han lite på ett framben och då slog det mig att det börjar bli dags att träna upp en reservmålvakt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Huu! Vad han är modig! Där skulle då inte jag gå in.:)
Heléne

Anonym sa...

Oj, så duktig Zeke börjar bli. Jag förstår att vi får svårt att slå honom, Tassa och jag.
F ö får Du väl ta mina slutsatser betr boklån med en nypa salt, det kan ju bero på något annat. Apropå böcker så håller jag oxå på med en bok av den där författaren med "flera jag", det är tydligen hennes grej. Det kändes förvirrande i början men jag har vant mig och boken är riktigt bra./Mona