söndag, oktober 03, 2010

Team Trixa rules!

Det är hårt att vara med i Team Trixa, man måste tydligen träna för att stå sig i konkurrensen. Vi hade en intern och mycket vetenskaplig undersökning i helgen, vilket som gav bäst resultat: 1) att träna hämt (representerades av Anita som framgångsrikt fått till in-visslan på en vecka, imponerande!) 2) att träna delning (representerades av Lennart och av hans delningspoäng att döma så har de också tränat rätt) eller 3) att inte träna alls (representerades inte helt oväntat av mig som jobbar dygnets ljusa timmar och tävlar på helgerna)
Så hur gick det då?

Jäklar vad vi ska träna delning om den undersökningen är tillförlitlig :-) Men träna hämt verkar också vara framgångsrikt. Över huvud taget känns det som just träna kan vara en bra idé :-)
Lennart vann idag (stooort GRATTIS!!!) på 93 poäng och kom trea igår på 90. Snyggt jobbat på riktigt och nu förväntar vi oss att få se Cap i Fårfor Cup nästa höst :-)
Anita slog till med 92 poäng och andra plats igår (stoooort GRATTIS till förstapriset)och 84 poäng idag efter att ha tappat åtta i delningen - så nu vet hon vad hon ska träna på.
Rom har gjort två brutala inrus i helgen som lika gärna hade kunnat resultera i diskvalificeringar men domaren valde att ge oss stora poängavdrag i stället. Igår hade vi 46 på hämtet efter att två får vikit av den berömda linjen - precis vid framdrivningsgrinden, första fösningsbenet var oroligt, tackorna ville iväg och vid grinden försökte de dra varvid Rom kastade sig efter dem och stoppade dem - dock inte alls enligt någon idealbild för hur det ska se ut :-( sex poäng kostade tilltaget och efter det gick det som tåget. 8-8-10 på drivning (krok), fålla (stopp och det tog en stund att övertyga damerna) och delning.
Idag hade vi 42 på hämtet efter att ha missat den för-e framdrivningsgrinden igen! Vem är det som springer runt och flyttar på den??? 17 på fösningen efter en utflykt vid grinden, 9 på drivningen (liten krok), 7 på tratten efter ett missat försök som var så nära som det bara kan vara - men sista tackan vred på huvudet och gick utanför istället för att följa med kamraterna igenom, delade på första försöket efter att jag jobbat lite och vad händer... De får som Rom delade av satte kurs mot uttaget och när jag fick ok och skickade Rom för att samla gruppen tyckte han att han höll på att tappa dem och gjorde ett likadant fulrus för att stoppa dem. Suck. Sju poäng bort för burdus samling. Totalt 78.

Så. Vi behöver visst träna om jag inte ska få bli coach i laget. Rom behöver lära sig att hålla huvudet kallt även när djur drar - det där beteendet har vi sett förr men det var längesedan och jag är ärligt inte särskilt bekymrad. Träning på enstaka djur som drar ska vi väl kunna få till. Men hemma krävs det mycket svåra lägen för att plocka fram det så det hänger förstås ihop med att han fortfarande är en orutinerad liten hund. Att sucka över stora poängavdrag när han ändå landar på 86 och 78 poäng säger en del... jag är väldigt nöjd med hans lägstanivå och jag är väldigt nöjd med hans beteende i närarbetet (fålla och delning börjar han bli riktigt vass på!) Han är som teamkamraterna glatt noterade mer tänd eller i alla fall trampar han på bättre och jag får plötsligt dra i bromsen istället för att betrakta promenaderna med ett leende. Tror att det kommer att vara oss till stor glädje framöver...

För övrigt har vi haft toppentrevligt. Vickan bjöd på mat och uppehälle och vi hjälpte till som funktionärer där det fattades. Zeke har varit med och ställt ut ganska många flockar i helgen och han har skött sin kant bra. Han tog sin roll som fårbromsare på stort allvar :-)

Kommande vecka väntar... träning :o) så se upp! Två dagars kurs med Mosse torsdag-fredag ska bli alldeles väldigt kul. Kommande helg är det KM Nöt och VP Nöt. Ska förhoppningsvis också bli skoj.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktiga ni är!!

Nu i helgen när Nöt KM är så missar jag hela kalaiset! Vem ska då vara UllaBella?! Och jag som lovat att tävla med... :/

Ska på vallkurs om det kan gottgöra det lite. Vi utbildar oss och det behövs!

Mackan sa...

Meh! Mackan var det. Jag brukar inte vara anonym.
Har du sett min nya katt?! Jag fick moderskänslor när jag hittade en kattunge förra måndan. Så vips sitter en i gardinerna hemma. :D

Ewa sa...

Mackan! jag har ju räknat med dig!
vallkurs kan förstås vara lite förmildrande, så vi får väl hanka oss fram då.
Katten är ljuvligt söt :-)

Anonym sa...

Härligt att det går upp ett ljus lite då och då, ;-) fniss stort grattis till hela teamet ni är kanon / Skräddars