fredag, september 12, 2014

fortsätter på sjuktemat

Nu mår Rom bra igen. Jag och Zeke har däremot haft varsin jobbig vecka med ryggskott eller vad man ska kalla det. Ont hade vi i alla fall...
I mitt fall finns det fortfarande hopp. Bästa kiropraktorn avlägsnade några låsningar och sedan fick jag äntligen en stretchövning där jag kan dra ut de där två små musklerna som har varit för korta alldeles för länge. Som jag har letat efter en övning där precis de, och inte de större muskelgrupperna runt omkring, kunde sträckas ut. Så nu är det "muskler sträck" flera gånger om dagen och äntligen känns det som jag ska kunna komma tillrätta med det här.

I Zekes fall var det värre :-( Där hjälper ingen stretching i världen. Han har spondylos på ett par ställen i ryggen och är just nu i ett skede där det gör ordentligt ont. De dåliga nyheterna är förstås att han aldrig kommer att bli ok i ryggen igen, de bra nyheterna är att det nästan var ihopväxt redan och förhoppningsvis kommer han att vara smärtfri - men stel - ganska snart.
Jag bestämde mig direkt för att inte göra några stora försök att hålla honom lugn. Ryggen blir inte sämre av att han rör sig som vanligt, han får själv hejda sig lite om han har ont. Ska han nu vara lite handikappad så ska han i alla fall få leva som vanligt och vara glad.




Nu hoppas vi att det är slut på sjuktemat. I helgen åker jag och Four och tävlar IK-1. Jag har fortfarande inte riktig styrning på honom och han tar fortfarande fel på höger och vänster, men det är inte i år han ska leverera. Nu är vi ute för att se och lära. Nästa år ska det både finnas en välsmord styrning, mjuka växlingar i automatlådan och en stark fyrfotsdrift. Men det är då det. Där är vi inte ännu. Det är mattens förbaskade skyldighet att komma ihåg det och köra honom så klokt hon kan.
Förutom eget tävlande ska jag få umgås med mina vedbodskamrater och andra trevliga människor som jag träffar alldeles för sällan nuförtiden. Och så ska jag hålla tummarna för ett par personliga favoriter som gör upp i nöt-SM i helgen. Four hälsar att han hejar på sin mamma!


På hemmaplan har Hussen övergett oss för älgjakt igen. Majsan tar hand om farmen när jag är ute och roar mig i helgen, så nu borde jag övergå till att sanera hemmet och kolla till djuren.



Inga kommentarer: