söndag, november 12, 2006

framtidens bonde får vänta... träning!

LRF har en novelltävling på temat framtidens bonde (mer info hittar ni på världens kortaste url... http://www.lrf.se/LrfNodeServlet?command=layout&uri=/ContentViewer%3FnodeId%3D4790%26command%3DdisplayContent%26contentUrl%3Dcycube%3A//internal/document/28306&n=4790 annars funkar det att gå via www.lrf.se och klicka sig vidare också) som jag blev lite sugen på. Jag har inte skrivit något i novellform sedan gymnasiets femtimmarsuppsatser i aulan (när jag för övrigt åkte hem med halvtiobussen eftersom jag var klar då) men det skulle vara skoj att ge det ett försök. Jag har bara spåat lite i handlingen så det projektet får vänta lite.
Idag har det tränats! Först hade vi uppstart på attityd/djurkänslaträningskursen. Tre deltagare idag - ett par till dyker upp nästa gång. Tre hundar - tre helt olika problem och jag var väldigt nöjd med hur de svarade på träningen alla tre. Tuulas Maggie får man vara väldigt tydlig med. Om hon tror att det finns någon mikroskopisk chans att hon kommer undan med något så testar hon det. Hon måste verkligen övertygas om att Tuula menar allvar. Maries Nellie är en helt annan typ. Hon har mognat oerhört sista året och den här träningen passar dem, men Nellie besväras en del av sitt eye. Vi kommer att få jobba ganska hårt med att få henne lös i sidledsrörelserna men hon har mycket hjälp av att eyet håller henne tillbaka och hon har lätt att justera tempot. Ullakarens Sammi ger ofta intryck av att inte vara riktigt tänd. Han har en del flatblod i sig också så det är lätt att tro att han faktiskt inte har tillräckligt med vallning i sig men det finns mer än man kan tro. Idag överraskade han oss med en del konstiga beteenden sista rundan och jag tror faktiskt att det beror på att han blir väldigt mentalt trött, det är lätt att lura sig på hans lite loja kroppsvallande lufsande.

När vi var klara lastade vi baggen Bengt som nu har flyttat till sitt nya hem. Sms-rapporten meddelar att det nog blir lamm även där till våren ;-)
Sedan kom Inger och Frida och tränade. Frida är en äldre halvsyster till Zeke och de har väldigt mycket gemensamt. Frida gick riktigt, riktigt fint och jag hoppas att Inger snart kommenterar att träningen fungerar även hemma. Det såg riktigt bra ut :-)

Nu ska jag fundera lite på det där med framtidens bonde... Tror ni att hon hittat sin karl via Bonde söker fru?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättegrattis till bredbandet, härligt va att det snurrar till när man byter sida å så ;-)
Hmmmm låter frestande ditt träningsläger erbjudande ;-) men du vet när man har hund pensionat e de lita svårt å kommma i från. men vi får väl se. Hoppas erbjudandet inte måste besvaras så där jätte snabbt *L
Novellen låter ju bara helkul och 30 lakan hade ju suttit fint....
Å bara 10 sidor ska man väl kunna knåpa ihop......... Du ska väl hoppas jag! Möjligt att du och "hussen" och era djur kommer med på ett hörn i framtidens novell från Skåneland ;-)
Kitty