onsdag, november 01, 2006

ledsen

I måndags kväll somnade världens bästa Tim in i sin spilta. Han var lite hängig under dagen men var pigg och glad när vi var på promenad. Jag pratade med veterinären som skulle höra av sig senare på kvällen och kolla läget och komma ut om det behövdes. Vid åtta på kvällen var han mycket sämre, svettades och stod och "vävde" i spiltan men var lugn. När jag tittade in strax efter halv nio för att kolla läget låg han död i spiltan. Han hade lagt sig ner som vanligt - inte på sidan utan bara som om han vilade lite - och stödde mulen i halmen. Bättre död kan nog inte en häst ha.
Trots att jag försökt förbereda mig på att hans tid började rinna ut (med en häst som fyllt 28 år är varje dag en gåva) så känns det förskräckligt tomt och ensamt. Det är så många tårar som hamnat i hans lurviga päls och så många hemligheter som viskats i hans små öron och det är så många fantastiska minnen som spelas upp i min hjärna nu... Jag kommer att skriva några minnesord på hans sida när jag känner att jag kan formulera mig så att jag gör honom rättvisa.

Det är extraförskräckligt att mista hundar, hästar och katter som man har en nära relation till. Det som gör det extra jobbigt med hästar är att de är så stora att det är svårt att göra deras avslut värdigt. När vi avlivade Windy för flera år sedan bestämde jag mig för att "så där ska Tim också dö"; med munnen full av mat och så blixtsnabbt att de inte hinner märka någonting. Tim gjorde alltid som jag ville men inte i det här fallet. Det är jag oändligt glad för nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hjälp vilken klump jag fick i halsen nu. Tårögd läste jag hela din blogg. Usch vad smärtsamt för dig Ewa. Kramar från Mackan

Anonym sa...

Ledsamt med Tim men väldigt värdigt,sorgen när man mister ett älskat djur är så obeskrivligt djup.Fick lov att låta min fina birmahona Sky somna in i går,hon blev hastigt sjuk och det fanns inget annat alternativ.
Kram Susanne o Ben.

Anonym sa...

Oj, nu blir det ju jag som lider med dig. Sorgligt att läsa om Tim. Skickar en styrkekram.

Och när det gäller Nixen så hmm.. Jag borde nog kanske oroa mig mer men jag är sjutton så bombsäker på att den hunden är frisk som en nötkärna. Med den energin & livsglädjen så KAN det bara inte vara nåt fel. Idag ska prinsen få valla, vi har haft träningsuppehåll nu sedan i tisdags, Nizze är oändligt taggad!

Ha det så bra!
Linda